Andrea
    Jag går just nu Samhällsvetenskapliga linjen på en ganska stor skola med mycket folk, men känner att jag försvinner i mängden där på grund av det stora elevantalet och funderar på att byta till en skola med mindre elever. Men grejen är att om jag byter skola till den andra så kommer jag istället gå estetisk linje med antingen inriktningen "Journalistik och design" eller "Foto och film".
    Jag undrar alltså om det funkar att gå estet (någon av de inriktningarna jag nämnde ovan, på LBS Kreativa Gymnasiet) även om jag vill bli psykolog? Får jag fortfarande behörighet osv? Finns det några kurser jag skulle behöva lägga till? Eller är det bättre att fortsätta läsa på det programmet jag redan går?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Andrea!
    Särskild behörighet till Psykolog är Matte 2 och Samhällskunskap 1b.
    Båda de kurserna läses om obligatoriska på Samhällsvetenskapsprogrammet.

    På Estetiska programmet läses inte Matte 2 som en obligatorisk kurs. Därför måste du lägga till den - t.ex. inom Programfördjupningen - för att bli behörig.

    Det är fullt möjligt för dig att bli behörig på ES, bara du lägger till Matematik 2b.

    Bästa hälsningar och lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare