lina
    hej jag är 17 år och går andra året på gymnasiet. jag är rätt skoltrött nu och orkar inte plugga heltid finns det möjlighet att man kan få gå halvtid och vem ska man prata om det med i skolan ?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Lina!
    Tråkigt att du känner att du inte orkar läsa på heltid.

    Du kan prata med kurator, SYV och/eller skolsköterska alternativt med rektor på ditt program - beroende på orsak till varför du inte orkar läsa på heltid. Om det är hälsoorsak - då är det skolsköterska du bör prata med först. Om det är sociala omständigheter - kurator. SYV kan alltid berätta hur "gången" är när en elev vill gå från hel- till deltid. SYV kan också prata med rektor själv eller hänvisa dig till rektor direkt (olika skolor har olika "gång"/policy i den frågan).

    Vid deltidsstudier har du tyvärr inte rätt till Studiehjälp från CSN. Dina föräldrar/vårdnadshavare bör godkänna en så stor ändring i din studieplanering som att läsa på halvtid. Det kommer också att innebära att du "tar studenten" senare än dina jämnåriga - ett eller två år senare, men det har du säkert själv redan tänkt på.

    Det kan vara så att du behöver skrivas över på "Individuellt alternativ" http://www.gymnasieguiden.se/program/IM/individuellt-alternativ
    från ditt nuvarande program. Det är olika på olika skolor - även beroende på om skola erbjuder IM, individuellt alternativ.

    Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp!
    Bästa hälsningar & lycka till!
    ANNA