Hejsan,

    elever på alla program har rätt att läsa kurser för grundläggande behörighet till högskola. Handel och administration>> är ett yrkesprogram. Du måste därför säga till på skolan att du vill läsa kurser för Grundläggande behörighet, skola kan inte säga Nej, då det är din rättighet men de kurser ingår inte per automatik. men om du säger till på skolan, får du läsa de kurser som ger behörighet till högskola/universitet.

    Just på HA gäller följande:

    och hela programplanen på HA kan du se här>>

    Sedan är det så också att till många högskoleutbildningar krävs även Särskild behörighet, som är olika till olika utbildningar>>

    Hälsningar

    ANNA

    P.S: alla blåa ord i våra svar i alla dokument och sidor på Fråga SYV är klickbara länkar.