Nora
    Jag har tänkt att gå karosseri och lackering, men undrar om man senare kan söka in till polishögskolan? Jag har funderat på att gå på Viskastrandsgymnasiet i Borås. Kan man gå några andra yrkesförberedande utbildningar för att kunna bli polis?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Nora,
    för att bli behörig att söka till Polisutbildningen finns det även andra krav än att ha godkända betyg i vissa kurser, t.ex. måste man vara simkunnig, krara fysiska tester och ha B körkort.
    Se på http://www.framtid.se/profession/polis/
    och på https://www.polisen.se/Bli-polis/Ansokan/Antagningskrav/
    Just vad det gäller BETYG
    så är det Grundläggande behörighet + godkända betyg i kurserna Samhällskunskpa 1b och Historia 1b som krävs.
    På FT, Karosseri och lackering behöver du lägga till vissa kurser för att bli behörig att söka till Polis.
    För grundläggande behörighet: välj Engelska 6 inom Programfördjupningen och Svenska 2och3 inom Individuellt val.
    Sedan behöver du också komplettera upp 50 poängskurserna i Samhällskunskap & Historia, som läses som obligatoriska på yrkesprogram, - gill 100 poängskurserna. Det är, alltså Historia 1a2 och Samhällskunskap 1a2 - som sammanlagt går på 100 poäng, som inte får plats inom 2500poäng som man normalt sett, läser för att få gymnasieexamen.
    Det blir samma problem på alla yrkesprogram - där det enbart kurser för Grundläggande behörighet som du garanterat får läsa.
    100 poäng som "fattas" läser man på komvux på heltid under fem veckor. Det är, alltså, inte så mycket som fattas. Du bör fråga på de skolorna som du planerar söka till om de kan lova att du får läsa de 2 kurser á 50 poäng alternativt så kan du läsa de kurserna på komvux efter gymnasiet och söka sedan till polisutbildning. Du bör skaffa dig körkort också - innan du kan söka till polisutbildningen och det kan du inte göra nu, utan tidigast när du fyllde 18 år. Kanske kan det vara en bra planering att läsa kompletterande kurser på komvux efter gymnasiet samtidigt som du skaffar dig körkort.
    Den snabbaste vägen är: om du kan läsa alla kurser för behörighet under gymnasiet samt även ha körkort klart. Då kan du söka polisutbildning direkt efter gymnasiet.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig.
    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare