Patricia
    Hej jag har gått och klarat matte 1b. Jag gick dock på komvux för o klara ma2b men det gick ej så bra så undrar om jag kan plugga ma2a som e lite lättare? Vill så gärna plugga grundlärar utbildningen åk 1-3

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Patricia!

    Matematik 2a och 2b är motsvarande kurser. Om du får betyg i 2a är du behörig att söka till Grundlärarutbildningen å k 1-3.
    På Komvux finns det inte alltid a-spår att läsa, utan oftast bara b och c spår i Matematik.
    Om det på Komvux i din kommun inte finns möjlighet att läsa Matematik 2a, sök Matematik 2b men prata med läraren och be att bedöma dina kunskaper mot kraven i kursen Matematik 2a. Det kan gå att ordna så att du får betyg i 2a, trots att du läser 2b. Det är ett undantag men oftast går att få igenom.

    Du kan också göra prövning i Matematik 2a. En bra hemsida är www.mattecentrum.se där du kan se om det finns en Räknestuga där du kostnadsfritt kan få hjälp med matten och på www.matteboken.se finner du alla mattekurser upplagda för självstudier.

    Bästa hälsningar och stort lycka till!
    ANNA
    • : Tack så mycket men påminner om att jag gick MA1b då får jag alltså hoppa till MA2A? Tack för informationen☺️
    • Milla : Ja, du får "hoppa" till Matte 2a för att Matte 1b är en svårare kurs än Matte 1a. Du skulle vara behörig till Matte 2a om du läste 1a och om du får ett godkänt betyg i 1b är du ännu "mer behörig"... kan man säga. :)