Ja, det kan du.
    Advokat kan man bli på sikt; man måste ha grundutbildning från juristprogammet; Särskild behörighet till juristprogrammet är godkända betyg i Samhällskunskap 1b och i Historia 1b. Behörig till juristprogrammet kan man bli på - så gott som alla gymnasiala program: dock rekommenderar man ofta Ekonomi, inriktning Juridik - detta för att i så fall kan man testa på läsa juridik redan på gymnasiet.
    Som direkt svar på din fråga: ja, det går bra att läsa på gymnasiet NA, inriktning naturvetenskap och samhälle - och i fall man får godkända betyg, blir man behörig bl a till juristprogrammet.

    Vänligen

    ANNA