K
    Hej
    Jag vill gå natur och alla säger att natur är svår och man har mycket matte. Jag är inte bäst på matte jag har svårigheter i matte men jag gillar forfarande matte och även No ämnena. Mitt mål är att bli lärare och tycker ni att jag ska gå natur?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej K,

    matematik läser man på alla gymnasieprogram. Men man läser mer eller mindre av matte... beroende på program och inriktning. Läsa Mer av matte än det som är obligatoriskt på "ditt program" är nästan alltid möjligt, genom välbara mattekurser. Så, om du t.ex går ett annat program än naturvetenskap eller teknik, där man läser mest matte - kan du nästan garanterat läsa mer matte och i princip lika mycket matte som man läser på naturvetenskapsprogrammet. Dessutom går det att bedriva självstudier - för det kan jag rekommendera www.matteboken.se

    "tumregeln" som vi har är att i fall man har lägre än C betyg i matte på grundskolan, bör man helst undvika att söka till NA eller Teknik för att risken är stor att man ej kommer att klara det svåra c-spåret som dessutom läses i snabb takt. Kika gärna på www.matteboken.se - och tänk på att matte 1, 2 och 3 läses på naturvet.programmet under årskurs 1 och 2 - och ibland ännu mer koncentrerat. Detta för att ge tid för att även läsa matte 4, 5 och specialisering - under åk3.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA