madeleine
    hej jag undrar om man kan gå om år 3 på gymnasiet?
    på min skola sa dom att man inte kan göra ett fjärde år för det är en privat skola,fast jag vet att några elever har gått om förut..

    anledningen till att jag vill gå om är att jag har missat så mycket under året (för mitt liv har varit lite up och ner(har varit plaserad hit och ditt i olika familjer och på andra sidan landet så första halvåret av 3an missade jag typ allt!!sen i februari mars började äntligen saker lungna sig lite men det känns helt omöjligt att ta igen en hel termins (+den här terminen) på 3 månader (då)(+plus att jag har 2 kurser från 2an som jag behöver för att ta examen) för min skola verkar tro att jag är ett geni som kan ta igen allt,jag fatar ifall jag hade haft typ A från början..i 1an när det gick bra och jag var stabilt hos en familj jobbade jag hårt på skolarbetet och fick E-D(JAG VAR GLAD FÖR DOM BETYGEN)
    det är inte direkt som om jag var jätte bra innan (jag har dyslexi och gör en utredning för adhd och autism (det har varit meningen tydligen att jag skulle ha gjort autism utrdingen redan när jag var liten men mina föräldrar ville inte,men läkaren sa att det"högstsanolikt"
    jag vil inte gå på någon älkig folkskola eller komvux,jag gillar min skola nu och jag har varit på för många stälen nu att jag kanapt kan tänka.
    alla säger till mig att jag borde gå om och jag säger att man inte kan det i min skola ,dom säger byt skola och gå om på en annan skola. kan man göra det?(om man inte kan göra det på min skola?

    min skola verkar tro att jag klarar mig jätte fint men det gör jag inte dom säger att jag har jätte bra närvaro fast jag har 40% frånvaro.
    jag vet inte hur jag förklar för dom för jag är jätte dålig på att prata med folk,och änu väre på att få folk att förstå vad jag försöker förklara det blir bara fel!! önskar jag kunnde prata bättre som dom andra eleverna dom vet vad dom ska säga inte jag,

    hur akn jag göra? kan jag gå om,eller gå om på en annan skola?(som är komunal?
    hjälp!!
    • Ludmila : Vi ska ge dig ett mer utförligt svar inom kort, men gå prata med Kurator på din skola så fort du kan! Du kan visa den här frågan till kurator och även till rektor på din skola. Jag tycker det är tydligt (utifrån din fråga) vad du vill och varför. Lycka till!
    • Anna : Tips: kontakta Skolslussen, boka tid för att träffa en SYV där - http://www.stockholm.se/ForskolaSkola/Gymnasium/utan-plats-pa-gymnasiet/ och Lycka till!

    4 Svar

    Ludmila SYV på FrågaSYV

    Hej Madeleine,

    bestämmelserna om Förlängd undervisning finns att läsa bl a på www.skolverket.se/skolutveckling/studie-och-yrkesvagledning/val-och-vagledning/syv-gymnasieskola/forlangd-undervisning

    Problemet är att det beskrivs inte olika "detaljer" - t.ex exakt procent frånvaro eller vilka diagnoser eller vilka sociala omständigheter som "ger rätt" att kräva att den möjligheten, dvs till Förlängd undervisning, tas i bruk. Bedömning måste göras och beslut fattas av "huvudmannen". I praktiken är det Rektor på gymnasieskolan. Även om "huvudmannen" - finns ovanför rektorerna, så är ansvar oftast delegerat till rektorer. Så det är nästan alltid som rektor på gymnasieskolan som fattar beslut om anledning till att bevilja Förlängd undervisning finns.

    Jag råder dig att läsa på länken /ovan i mitt svar/ och ta hjälp av någon person som "står på din sida", ex. kurator, din klasslärare/mentor eller någon annan vuxen som kan argumentera för din ståndpunkt.

    Jag ska nu samråda med kollegorna och vi återkommer om vi känner att vi kan ge dig fler tips!

    Lycka till!

    Fårga SYV håller tummarna för dig!;)

    Hej, råder dig att kontakta Skolslussen direkt då det är bäst att de får en helhetsbild. Du kan mejla: [email protected]

    Daniel SYV

    Hejsan,

    jag tänker skriva om att Folkhögskola kan i vissa fall blir ett mycket bra alternativ. Kika gärna lite på www.framtid.se/studier/folkhogskola - och du förlorar inget på att läsa om folkhögskolorna som finns i närheten av dig och att göra ett studiebesök till en eller ett par stycken folkhögskolor. Då vet du sedan mer om vad folkhögskola är, men tänk på att det kan vara ganska så olika på olika folkhögskolor, då varje folkhögskola är som ett eget litet företag "i sig", och de skiljer sig åt... :)

    Vänliga hälsningar och vi hörs igen!

    Daniel SYV

    Hej igen,

    jag förstår att du har haft det tufft. Frågan är vad som är bäst för dig att göra framöver? Du skriver att du trivs på din skola nu. Men det kan vara så att du skulle trivas på en annan skola ännu bättre. Dock är det svårt att veta på förhand: "Man vet vad man har, men man vet inte vad man får."

    Om du nu till sommaren får ett Studiebevis, kan du nästa läsår läsa på komvux på deltid /t.ex på kvällstid och/eller på distans/ och jobba samtidigt. Då tjänar du pengar och får också arbetslivserfarenhet. Det blir också mer variation - då du inte endast läser men också jobbar. Exempelvis kan du läsa på halvtid och jobba halvtid; då har du lika mycket fritid som om du läste på heltid.

    Utan att känna dig är det extremt svårt, typ omöjligt, att kunna uttala sig om vad som blir bäst för dig. Personal på din skola känner dig (i alla fall lite grand) och då har de bättre möjlighet att uttala sig om vad de tror passar dig bättre. Givetvis är det så att det är Du som vet mest om dig själv, om vad du vill och vad du kan och vad som du tror blir bäst för dig.

    Om det är så att du har svårt för att argumentera, som du skriver i din fråga, visa i så fall din fråga till oss och våra svar till personal på din skola, till personal på utbildningsförvaltningen i din kommun och till alla andra som du tror jag hjälpa dig. Det framgår tydligt av din fråga vad du vill. Sedan kan det finnas olika åsikter om vad som blir bäst för dig. Och vem hade rätt kan bara "tiden" utvisa - det vet man tyvärr inte alltid på förhand. Tråkigt men sant. :(

    Vi jobbar nu på att kunna få fler svar till dig att ge!

    Vänliga hälsningar

    Daniel

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!

    Vi fick nu svar från folkhögskolornas infotjänst; läs gärna deras svar nedan:

     "... det finns många olika folkhögskolor med många olika profiler och inriktningar att välja på, och vad man har hört om en folkhögskola inte behöver vara sant om en annan. Det finns dessutom ofta stora möjligheter att besöka folkhögskolor för se och känna på hur det är, innan ett beslut fattas.
    Kontakta gärna folkhögskolornas gemensam infotjänst. Kontaktuppgifter finner du här>>>.

    Hoppas detta var till någon hjälp!"

    Vänliga hälsningar
    Kommunikatör

    Folkhögskola.nu

    [email protected]

    Hej igen, vi fick nu svar från Utbildnngsförvaltningen i Stockholm; var god se nedan:

    Det är rektorn i skolan i fråga som kan fatta ett beslut om eleven som behöver läsa ett fjärde år. Efter att hen har tagit det beslutet, så ansöker hen till oss om ersättning för denna elev för ett fjärde år.
    Vi kan inte påverka den processen på något sätt utan det är endast rektorn som kan ta det beslutet. Hos oss ligger bara ansökan om ersättning för elever som läser ett fjärde år. Rektorn kan, i samband med beslutet, skicka in betygen på eleven och ett åtgärdsprogram också.
    Hoppas eleven i fråga lyckas få förlängd studietid.

    Med vänlig hälsning
    Utbildningsförvaltningen/Avdelningen för ekonomi och styrning/Enheten för ersättning och skolplikt
    Hantverkargatan 2F
    Box 22049, 104 22 Stockholm

    Hej igen,
    Servicehandläggare på kontaktcentrum Stockholm svarade så här idag:

    Om du är folkbokförd i Stockholm kan ta kontakt med Skolslussen, och bästa sättet är att mejla till dom.
    [email protected]

    Viktigt att du är utförlig i ditt mail till dem och att du lämnar kontaktuppgifter såsom mejl och telefonnummer så de kan nå dig.

    Vänliga hälsningar
    Servicehandläggare
    Kontaktcenter Stockholm
    Stockholms stad
    Telefon: 08-508 00 508
    http://www.stockholm.se

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan, för dem som är folkbokförda i Stockholms stad finns det hjälp att få hos Skolslussen>>

    Sedan tänkte jag också på att du fortfarande är 18 år och du kan därför hoppa av gymnasiet nu, innan läsåret är slut och söka om till åk1 - och då konkurrerar du med dina "gamla" grundskolebetyg om en ny plats på gymnasiet. Sedan, om du blir antagen ska du säkert inte behöva gå i 3 år, fast det beror lite på vad du själv vill och vad det är för ett program som du kommer in på... men du kan säkert bli "framflyttad" och bli klar med gymnasiet snabbare - på 2 eller t o m på ett år /om du har många godkända betyg från olika gymnasiala kurser/. För att kunna komma in i åk1, kan du inte ha läst på ett nationellt program i 3 hela år, dvs i så fall måste du tyvärr hoppa av gymnasiet innan läsåret är slut och du måste också lägga in en ny ansökan via gymnasieantagningen innan sista dagen i Omvalsperioden.

    Hoppas någonting i mitt svar blir på något sätt till hjälp för dig!

    Lycka till!

    Julia SYV