madeleine
    hej.
    jag började gymnasiet för 3 vekor sedan,och jag trivs verkligen.
    men jag insåg redan efter dom fösta dagarna att jag inte kommer klara det.
    jag har altid varit en"svag elev" men insåg inte hur mycket efter jag liger för en jag kom till gymnasiet(går teater)
    jag har dyslexi och har altid haft svårt med skolan,men jag fick nästan 250 påeng
    (E i kärn ämnena)

    lärarna har märkt det och jag kommer gå hos spescial läraren en gång i veckan.
    men jag tror inte det kommer att hjälpa så mycket.
    jag tror inte jag är redo för gymnasiet än (vi gjorde tester och min läs och skriv förmmåga var väldigt låg)
    samtidigt har vi det svårt hemma,och det hjälper inte precis.(så jag kan inte prata med mina förälldrar)

    jag vill gå om 9an så att jag kan komma ikap dom andra(och sedan böja 1an nästa år)(vill inte gå på iv) Kan man gå om 9an när man börjat på gymnasiet?
    jag vet inte vad jag ska göra.jag komer inte klara det. vem ska jag prata med?
    ger snart up, snälla svara.

    hej då
    • : Hej!
    • Julia : Hej Madeleine, hur går det? vi på Fragasyv.se håller tummarna för dig!

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Madeleine,
    det är tråkigt att läsa om att du befinner dig i en svår situation.
    Som regel kan man inte gå tillbaka till grundskolan när man väl börjat på gymnasiet. Angående UNDANTAGEN (som kan vara en lösning i speciella situationer) råder jag dig att prata med KURATOR PÅ DIN GYMNASIESKOLA.
    Kurator är rätt person för dig att ta kontakt med.

    Det är bra att du kommer att gå hos en speciallärare. Om du har intyg om dyslexi, har du rätt till även annan hjälp: t.ex. du kan få längre tid på dig när du gör skriftliga prov & du kan få läromedel som är anpassade - t.ex. där text är inläst på CD.
    Jag tycker du bör prata med speciallärare om alla de olika saker som du har rätt till.
    Speciallärare är också den person som kan göra en professionell bedömning: om att "gå om å k 9" skulle vara fördelaktigt för dig. Som dyslektiker måste man få special hjälp. Att bara gå i en "vanlig klass" i nian, vet jag inte om det skulle hjälpa dig så mycket - men jag är inte rätt person att uttala mig om det.
    Jag råder dig att även prata med din klasslärare/mentor och be om råd (precis som du gör här och nu): du förklarar din situation och ber om råd. Själv har du ett förslag - att gå om "nian". Skolan kan ha andra lösningar: extra mycket stöd (du kanske kan få gå hos speciallärare oftare än 1 gång/v.); anpassad studiegång; speciella läromedel för dyslektiker.
    Även rektor på ditt program skulle du kunna vända dig till. Jag skulle börja med kurator (som du även kan fråga vilka andra personer som du bör kontakta eller om kurator kontaktar de själv - på ditt uppdrag). Kurator har sekretess och du behöver inte vara orolig att info- som du lämnar till kurator sprids.
    Skolsköterska kan också vara bra att prata med (risken finns att din hälsa påverkas negativt av stress i samband med att du känner att du inte kommer att "klara av" gymnasiet). En sak om att "klara av" gymnasiet: tänk på att betyg E räcker, du behöver inte ha de högsta betygen i alla ämnen. Det går bra att sänka ambitionsnivå. Om du gör ditt bästa, kan du inte göra mer.
    Har du kontakt med någon dyslektiker-förening? Fråga speciallärare som måste kunna förmedla kontakt. Det kan vara bra för dig att prata med personer i en liknande situation, som kan ge bra tips och råd.

    Önskar dig allt väl och lycka till!
    Liselotte SYV
    Liselotte