Ali
    Hej!

    Jag går just nu i samhällsvetenskapsprogrammet med samhällskunskap som inriktning, just nu så går jag i spanska 3. Har dock en fråga, går det att gå om en kurs ifall man ej är nöjd över sin prestation? Skulle vilja gå om spanska 3 i årskurs 2 som börjar i höstas och möjligtvis spanska 4 på trean. På så sätt har jag chans för högre betyg på spanska 3 och kan fortfarande få meritpoängen som dessa två kurser ger.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Ali,

    det är upp till rektor på din skola som bestämma om du får gå om kursen. Om du får godkänt betyg i kursen, tror inte jag du får gå om. Om du får F betyg i kursen, så kanske du kan få gå om eller så får du erbjudande att skaffa dig kunskaper genom självstudier och göra Prövning.
    Det är inte elevens rättighet att gå om kurser på gymnasiet. Rektors beslut gäller.

    Hälsningar

    Mikael SYV