Magnus
    Jag är 14 år och har sökt till IB-programmet. Jag gjorde intagningsprov men fick ett nej... fast jag går i en väldigt dåligt skola i Rågsved. Jag vill gå om nian för att kunna göra om provet nästa år, är det okej?? Eller om jag går på ett svenskt gymnasium kan jag söka till universitet utomlands?? För att jag bodde tidigare i England och känner mig säkrare med engelska...

    1 Svar

    Fråga SYV på Framtidsskolan
    Om du vill gå om nian så får du prata med din skola om det är en bra lösning - det är sedan något ni bestämmer tillsammans med dina föräldrar.

    Visst kan du plugga utomlands om du gått svenskt gymnasium -det är många som gör. Du kan få hjälp via olika organisationer när du planerar och ska genomföra val av skola mm. Gå in här på Gymnasieguiden under fliken Utomlands så får du tips om några av dessa organisationer.