Bd05
    Hej! Jag har en fråga angående gymnasieexamen. Jag kommer inte ta examen på grund av dålig närvaro samt mående. Jag har underkänt i väldigt många kurser. Trots det vill jag inte gå om läroåret i gymnasiet utan vill hellre ta det på komvux. Är det möjligt att gå om en hel årskurs på komvux eller måste man gå kurs för kurs?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    komvux kan man läsa en kurs i taget eller "blanda kurserna", t.ex läsa fyra stycken 100p.kurser med samma start och slutdatum på 20 veckor, då läser man varje av kurserna på 25% av studiefart, så det sammanlagt blir 100% av studiefart. Att "dra ut" på kurserna så att man läser en kurs under ett helt läsår är, på komvux, ovanligt. Att få plats på kurserna till heltid kan på förhand inte garanteras; du söker till varje kurs och får antagningsbesked; du kanske kommer på några kurser eller endast på en av kurserna. Förhoppningsvis kan du få plats på kurserna för heltidsstudier så att du kan bli klar och kunna ta ut examensbevis från komvux på kortare tid.
    Du nämner i din fråga dålig närvaro och ditt mående... är de problemen nu "ur vägen"? Om inte, vad får dig att tro att du kommer att lyckas med studier på komvux? På gymnasiet får eleverna mycket mer hjälp i sina studier, jämfört med komvux. På komvux ska man vara i princip helt självgående och prestera "av egen maskin" (utan uppmuntran från klasslärare/mentor t.ex för att sådana finns ju inte på komvux).
    Å andra sidan, kan du på komvux ändra inriktning på dina studier: du behöver inte läsa samma kurser med vilka du misslyckades på gymnasiet. Du kan t.ex inrikta dig på ett praktiskt yrke som du är intresserad av och läsa mot yrkesexamen. I yrkesexamen kan du ta in alla kurser som krävs både för grundläggande och för särskild behörighet till universitetsstudier. Man får exakt samma möjlighet att komma in på universitetet med yrkesexamen som med högskoleförberedande examen.
    Och till yrkeshögskola har man ofta mycket bättre chans att komma in med yrkesexamen.
    Om studieformen komvux var god se framtid.se/studier/komvux

    Studie- och yrkesvägledare