Kimia
    Och inte YRKESHÖGSKOLA!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia,
    för att få grundläggande behörighet för högskolestudier, bör man läsa Svenska eller Svenska som andra språk 3 samt Engelska 6 (kurser som annars inte ingår i VO). De kurserna går bra att välja inom Individuellt val, 200 poäng.
    I fall man får gymnasieexamen från VO med godkända betyg i de två kurserna som jag nämnde ovan - är man behörig att läsa på högskola/universitet.
    Så, svar på din fråga är: med de rätta tilläggskurserna - ja.

    Mvh
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare