Kimia
    Hej,det är så att det är fördelaktigt att gå på ett högskoleförberedande program!,om man tänker gå på högskolan efter gymnasiet.Men om jag väljer att gå på ett yrkesförberedande program som VO,och även vill gå på högskolan efter gymnasiet,och studera till tandhygienist,hur blir det då?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej, Kimia
    om man går på ett yrkesförberedande program men vill läsa på högskolan efteråt, läggar man till kurser i Svenska 3 och Engelska 6 (200 poäng inom Individuellt val) - och får då /om man för övrigt uppfyller kraven för Gymnasieexamen/ - Grundläggande behörighet för högskolestudier.
    Kurser för Särskild behörighet (om just den utbildning som man vill söka till - kräver det) läser man på KomVux efter gymnasiet.
    Hälsningar
    Julia SYV