Kimia
    Kan man då gå på naturprogrammet om man inte var godkänd i matte från grundskolan?,men att man läser ett år på yrkesintroduktion.a

    1 Svar

    Ludmila SYV på FrågaSYV
    Hej, du undrar om man kan gå Naturvetenskapligt program om man inte fick godkänt betyg i Matte i grundskolan. Svar - NEJ. Man måste först få minst E i Mattekursen som läses i å k 9.
    På Yrkesintroduktion kan man få betyg från grundskolekurserna, om man uppnår mål för kurserna, dvs uppvisar tillräckliga kunskaper. Jag skulle, dock, rekommendera att gå PREPARAND utbildning i stället där man bara läser grundskoleämnena.
    På Yrkesintroduktion läser man yrkesämnena samt utför många praktiska övningar också, därför blir det mindre tid för just studier i matte & svenska.
    På länken http://www.gymnasieguiden.se/program/IM kan du läsa om olika Introduktionsprogram, inklusive Yrkesintroduktion & Preparandutbildningen samt även /längre ned på sidan/ se på vilka skolor, som de utbildningarna finns idag.

    Önskar dig en fortsatt trevlig sommar!
    SYV Ludmila