Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Emma,
    det går alldeles utmärkt att gå Samhällsvetenskapsprogrammet /valfri inriktning/ och söka till Förskollärarutbildningen efter gymnasiet.
    Behörighet till Förskollärare är Grundläggande behörighet + Engelska B, Samhällskunskap A och Naturkunskap A eller Engelska 6, Samhällskunskap 1b alt 1a1 + 1a2 och Naturkunskap 1b alt 1a1 + 1a2 (Områdesbehörighet 6A eller A6a).
    Grundläggande behörighet får du på alla högskoleförberedande gymnasieprogram och även kan få på yrkesförberedande program också. Engelska 6, Naturkunskap 1b & Samhällskunskap 1b är obligatoriska kurser på SA (på alla inriktningar). Du blir alltså behörig och behöver inte lägga till några kurser.
    Roligt för dig kanske blir om du kan inom Programfördjupningen välja läsa: Barns lärande&växande, Kommunikation, Lärande&utveckling, Människors miljöer & Pedagogisk ledarskap. Du kan på förhand fråga på skolorna dig du vill söka om de kan erbjuda de kurserna.
    Bästa hälsningar
    Mikael SYV
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hejsan, vill tipsa om att det finns Riksrekryterande skolor som erbjuder Samhällsvetenskapsprogrammet /alla elever i hela Sverige får söka på lika villkor och du får ekonomisk hjälp - till boende på skolorten och resor hem, om du kommer in på en Riksrekryterande utbildning/, se skolornas presentationer här: http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/birger-sjoberggymnasiet
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/globala-gymnasiet
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/viktor-rydberg-gymnasium-djursholm

    distansutbildning /med några få obligatoriska träffar/ på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/korr-onlinegymnasium

    Du bli behörig till att söka utbildning Förskolelärare på alla inriktningar på SA och även på många andra program, du kan t.ex. gå Barn/Fritidsprogrammet och lägga till kurser för Grundläggande behörighet och Samhällskunskap 1a2 samt Naturkunskap 1a2.
    Om du söker SA i första hand - kan du på förhand fråga på skolan om de kommer att erbjuda möjlighet att läsa några av följande kurser (som du inte behöver för behörighet men det är bra att läsa med tanke på vilken eftergymnasial utbildning du vill söka till): Barns lärande och växande; Lärande och utveckling; Pedagogisk ledarskap; Människors miljöer; Pedagogisk ledarskap - alla de tillhör "Pedagogik" och får läsas som programfördjupande på SA.

    Önskar dig allt väl! Anna SYV