Hej Mårten,
    Programmering 1 är en obligatorisk kurs i en av inriktningar på Teknikprogrammet;

    men om man läser en annan inriktning än Informations- och medieteknik - behöver man inte läsa Programmering /i alla fall inte enligt >> den generella programplanen för TE/.

    Men enskilda gymnasieskolor kan skapa "profiler" där de kan lägga in olika kurser, ex. i programmering... eller så finns det - ex. pga lärarbrist - inte ngt. val av Programfördjupande kurser... och på så sätt kan vissa kurser bli, de facto, obligatoriska fast de ska vara valbara.

    Råd till dig - undvik den inriktningen på TE, där programmering 1 är en obligatorisk kurs och ta kontakta med den gymnasieskolan dit du i första hand vill söka & fråga om de planerar erbjuda andra valbara kurser så att du slipper läsa programmering.

    Bästa hälsninar

    ANNA