Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Isabelle!
    Det är väldigt svårt att svara på din fråga. Å ena sidan, så borde det inte spela roll, tycker man, om man ändå har samma kunskaper (som bekräftas av betyg i samma kurser) men, å andra sidan - så ser de vilket år ditt fullständiga gymnasiebetygs-dokument är utfärdat och kan undra - vad är det som gjorde att du fick dina betyg ett eller två år senare. Jag tror inte att det finns någon som med säkerhet kan svara på din fråga och det kan också vara olika på olika universitet (om de bryr sig om sådant eller inte på just det universitetet).

    Ang. Folkhögskola - bra att veta att du måste läsa HELA DIN GYMNASIEUTBILDNING på Folkhögskola i så fall. Det går inte att kombinera kurser på gymnasiet och kurser på folkhögskola. Och att du kan börja läsa på en folkhögskola tidigast den dagen som du fyller 18 år, inte innan.

    Ang. Komvux - det är från 1 juli det kalenderår som du fyller 20 år som du är behörig att läsa på Komvux. Alternativt om du har 3årig gymnasial utbildning redan och vill söka kompletterande kurser på Komvux, då kan du vara yngre än 20 år.

    Jag ser att du är 17 år, vet ej om du precis fyllt 17 år eller om du blir 18 inom några dagar. Tänk på det som jag skriver här ovan (om åldersgränser).
    Jag råder dig läsa på http://www.fragasyv.se/info/gymnasieavhopp om olika alternativ som finns för dig, som funderar att hoppa av gymnasiet.

    Du får hemskt gärna återkomma lite längre fram och "bolla" fler idéer med oss.
    Jag hoppas att svar från oss på Fråga SYV blir till hjälp för dig!
    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare