Julia
    Jag går i tvåan på ekonomiprogrammet och naturkunskap är ett nytt ämne för mig i år. Jag har alltid haft svårt för NO och känner att det tynger mig och drar ner mina chanser till att kunna prestera i de andra ämnena.
    Jag undrar om man kan gå ur tvåan med ett F i naturkunskap eller om det är ett krav på att vara godkänd i det? Jag behöver veta lite om jag ska slita ut mig för att försöka nå ett E i de och därmed sänka mina betyg i de andra ämnena eller om jag kan lägga det lite åt sidan och då kanske få ett F men få bättre betyg i de andra ämnena.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Julia!
    jag tror jag förstår hur du känner och vad du menar: du vill kunna ha mer tid och ork för de andra kurserna i stället för att lägga mycket "krut" på Naturkunskap, ett ämne som du har svårt för.

    Reglerna på vad en elev måste uppfylla för att uppfylla krav för gymnasieexamen finne du här http://www.gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen

    Med F i upp till max 250 poäng (men inte i vilka kurser som helst) - uppfyller du kraven för gymnasieexamen och får ett Examensbevis och med det blir behörig att läsa på högskola.

    Du kan med F i Naturkunskap uppnå kraven för gymnasieexamen.

    Men även om du inte skulle uppnå de kraven, kan du komplettera på komvux och få Examensbevis från komvux. Du får en andra chans, så jag tycker inte du behöver känna dig mycket pressad och stressad.

    Önskar dig allt väl!
    Lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare