Libbie
    Hej jag är en 17 årig tjej, kommer börja första året på gymnasiet i höst och vill jättegärna ta examen ett år tidigare än räknat. Hur ska jag då göra?, Den största anledningen till att jag vill göra det är för att jag som liten(medelstadiet) fick gå om ett år, jag har lite ångest pga det, jag har kommit in på samhällsvetenskapliga programmet i gymnasiet jag ansökt till och undrar då hur jag ska göra för att uppnå mitt mål. Är verkligen öppen allt och vill det här så mycket!, men vet inte hur och vad jag ska göra och vem jag ska prata med.

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, det är inget som säger att man inte kan gå gymnasiet på mindre eller mer tid än tre år. Dessvärre är det mer tekniska problem att gå på kortare tid eftersom skolorna inte har så man kan gå kurser huller om buller - det skulle liksom inte funka. Vissa kurser är ju även fortsättningskurser som du måste ta en i taget och som du inte kan läsa dubbelt. Går du på ett distansgymnasium och läser allt hemma så kanske den formen kan vara lite mer flexibel. Du kan kolla dessa här och kanske kontakta dom för att se hur det går till http://www.varmdodistans.se/ eller http://www.korr.se/

    Men nu när den tekniska förklaringen är klar så vill jag ändå ha invändningar till ditt resonemang om du ursäktar. Gymnasiet är mycket annat än bara riva av en massa kurser. Det är där du läser sådant som intresserar dig (förhoppningsvis om du valt rätt), du skapar nya kontakter och får en massa vänner på skolan. Ni gör gemensamma saker ihop, klassresor, studiebesök, pluggar tillsammans. Sedan när ni gjort allt detta så tar ni förhoppningsvis studenten efter tre år som brukar vara något man kommer ihåg för livet.

    Så jag tycker du ska fundera på om det är riktigt releveant i detta läge att du fastnar i resonemanget att du måste ta igen ditt år som du gick om - det är många som gör så det är inget märkligt i det.

    Jag tycker du ska tänka om och starta gymnasiet med en ny känsla av att något nytt och spännande börjar istället för att tänka på vad som har hänt och försöka laga det. Hoppas du är med på mitt resonemang! All lycka! /Lena, Syv