Sayed

    Om man ska ha naturvetenskap examensbevis från komvux, så måste man ha biologi, fysik och kemi. Jag menar kan man inte sätta de som utökat kurs. Eftersom jag vill läsa mer kurs. men jag kan inte byta de mot något annat. Jag vet att de är en del av de gemensamma kurs, men ska alla de tre ska stå i examensbevis, kan inte sätta de som utökat.

    Är det inte så, ska man ha bara en av dem om man inte har naturkunskap?! eller iställer naturkunskap ska man ha alla tre?

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Sayed,
    angående ersättningsmöjlighet för Naturkunskap 2 - följande gäller: eftersom Naturkunskap 2 innehåller DELAR av kurser Fysik 1a, Kemi1 och Biologi 1 - så behöver man inte läsa Naturkunskap 2 om man redan har godkända betyg i fysik1a, kemi1 och biologi 1.
    Men om behörighet till högskoleutbildning eller till en annan eftergymnasial utbildning kräver t.ex fysik 1a eller kemi 1 eller biologi 1, då kan man /som regel/ inte hävda att pga man har godkänt betyg i naturkunskap 2 att man är behörig; detta pga nk2 innehåller endast Delar av de tre NO-kurserna.
    **********************
    Angående om Naturkunskapskurser och kurser i fysik, kemi och biologi får eller inte får ingå i samma examensbevis, måste bedömning göras; bedömning görs av rektor eller av den personen som rektor delegerar ansvar till.
    ______________________
    Angående om examensbevis från naturvetenskapsprogrammet kan ha fysik, kemi och biologi som U-kurser så tror jag inte att rektor på komvux kommer att gå med på... Det är inte direkt förbjudet, men meningen är att examensbevis från KomVux ska "så mycket som möjligt påminna om examensbevis från gymnasiet".
    På gymnasiet är fysik 1a, kemi 1 och biologi 1 Obligatoriska på NA kurser; och på inriktningen Naturvetenskap - även fysik2, kemi2 och biologi2 är också obligatoriska kurser, som måste ingå i examensbevis /och de kan ingå även med F betyg men ingå måste de göra/.
    Och om personen redan har godkända betyg i de kurser som "bör ingå" i NA programmet och komvux vet om det - kommer de att inkludera dem som "vanliga" kurser, ej utökade;
    skulle det vara så att komvux ej visste att personen redan har betyg i de kurserna, kanske kunde komvux i så fall "missa" att ha dem i examensbeviset, över huvudet taget /det man inte vet om - det vet man inte om... eller hur?/. Och i så fall finns inte de betygen med, varken sig som U-kurser eller på ngt. annat sätt.
    Jag känner inte till att det skulle uttryckligen stå någonstans att det är förbjudet att ha fysik, kemi eller biologi-kurser som U-kurser i examensbevis från komvux... men jag tror inte Komvux går med på att sätta dem som U-kurser. Varför jag tänker så och tror det har jag förklarat ovan.
    Beslutet ligger hos rektor på komvux, om det är examensbevis från komvux som personen ska ha.
    Bästa hälsningar
    Lycka till med ditt examensbevis!

    SYV