Elev

    Jag tog studenten nu innan sommaren och vill höja mina betyg med prövning till vårens universitets ansökning. Söker man om prövning idag står det att man endast kan göra två stycken under hösten (bor i helsingborgs kommun), men jag vill höja mig i flera kurser så undrar om man kan göra prövningar i andra kommuner också för att höja mer än två betyg totalt?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Anar,

    du kan anmäla dig i alla de kommuner som finns i Sverige, behöver inte vara där du bor eller där du är folkbokförd. Om din hemkommun har begränsat till två prövningar per termin, så kan du anmäla dig till två prövningar i Helsingborg och till några till - i andra kommuner. Tänk dock på att du bör ha tid och ork att förbereda dig väl inför varje prövning.