Isak

    Jag vill bygga min egen examen genom fristående kurser i huvudämnet psykologi. Är inte säker på om jag vill läsa till en högskoleexamen eller en kandidatexamen. Kan man efter en högskoleexamen bygga på med ett extra år av heltidsstudier för att ”uppgradera” till kandidatexamen? Hur är det med det självständiga arbetet på 7,5 hp? Måste man göra ett helt nytt på 15 hp?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Isak, du måste ställa din fråga till studievägledare på den institutionen där du vill ta ut din examen.
    Vet inte om du vill bli en Psykolog, men i så fall behöver du examen från psykologprogrammet. I Sverige är Psykolog - ett av de legitimationsyrken och soc.styrelsen kommer inte bevilja legitimation om du ej får ut examen från psykologprogrammet.
    ang. examina - är det bäst att fråga de ansvariga på institutionerna där du vill ta examen, därför att helt oavsett vad ngn annan säger till dig kommer det inte spela ngn roll; utan det är de ansvariga på insitutionerna där du vill ta ut examen, som kommer ha "sista ordet"/tolkningsföreträde (bestämma, alltså).
    Hälsningar
    Peter

    • :

      Stort tack för svaret Peter! Har inte tänkt göra karriär i ett särskilt akademiskt yrke, utan vill studera för att bygga karaktär, få livserfarenheten och vidga möjligheterna på arbetsmarknaden generellt. Har drömmar inom företagande som jag för nuläget vill satsa på, men vill ha en utbildning som grund om jag skulle misslyckas eller ändra mig. Gick samhällsvetenskap med beteendevetenskaplig inriktning på gymnasiet och vet med mig att psykologi är det mest intressanta för mig. Har också tänkt söka till SYV-programmet, men det är sannolikt att jag inte kommer in med mitt 18 i meritvärde. Nackdelarna då är att jag inte skulle ha möjlighet att läsa t.ex. marknadsföring som jag tänkt i min kandidatexamen och att utbildningen inte går att skräddasy på samma sätt. Vill också lämna dörrarna öppna för att fortsätta studierna till forskarnivå eller att studera ett ytterligare ämne, gå KPU och bli ämneslärare. Möjligheterna är många

    • Anna : Studera är bra, men det man kanske inte alltid tänker på är att studierna tar tid, ork och ibland "förbrukar" man ngt. som man kan ha större nytta av - senare, t.ex om man tar studiemedel så kanske man inte tänker på att max antal veckor med studiemedel på eftergymnasial nivå är 6 år och i fall man senare kommer in på en lång utbilnding så kanske inte veckorna med studiemedel räcker till.... och när man studerar, då jobbar man inte "samtidigt" (alltså de timmar man lägger på studier, lägger man inte på att arbeta, skaffa sig arbetslivserfarenhet och lön - så livslön kan bli mindre..).
    • :

      Är medveten om uppoffringen, men anser att studierna samtidigt skulle skapa fler möjligheter, vilket är mer värdefullt för mig än att få en högre livslön om jag fortsätter som vårdbiträde och dörr till dörr försäljare som jag är nu. Tror inte livslönen kommer vara viktigare än det man gjort i livet när man ligger på dödsbädden. Men anser ni att en kandidatexamen i psykologi inte är värt uppoffringen i min situation?

    • Julia : Vi vet ju i princip inget om dig och kan inte bestämma vad du ska göra. Det jag som SYV kan säga att det inte går bli en Psykolog på annat sätt än genom Psykologprogrammet (så är det i alla fall i Sverige idag, april 2020, pga man behöver få legitimation från Soc.styrelsen och den kommer ej beviljas om man ej har examen från psykologprogrammet). Om läsa mot kandidatexamen är "värt" uppoffringen i din situation eller inte måste du bestämma själv. I vilket fall LYCKA TILL!
    Läs alla kommentarer