Undrande tjej

    Hej! Kortfattat så skulle jag vilja byta studieort då jag har en ovanlig sjukdom som kräver specialistvård som inte finns i norra Sverige. Jag går redan på psykologprogrammet i Umeå men kommer tyvärr inte in i någon av de större städerna där det finns specialistmottagningar för min sjukdom och därför undrar jag om ni vet om det går att ansöka om byte av studieort med den här anledningen? Jag tänker att även om ni kanske inte vet så kanske ni har tips på vart jag bör vända mig. :-)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du har rätt i att vi här på FRåGA SYV inte kan ge svar på din fråga. Jag råder dig fråga antagningsgrupperna på de lärosäten dit du vill byta och du kan också samtidigt ställa din fråga till både UHR (se kontaktuppgifter på uhr.se/om-uhr/Kontakt) och UKÄ (se kontaktuppgifter på uka.se/om-oss/kontakta-oss).
    Jag tänker också så här: du går ju redan på psykologprogrammet; går du första terminen nu eller har du redan klarat av några terminer? På andra orter (dit du vill byta) kan platserna befrias på grund av avhopp från utbildningen och när du har godkända betyg från minst en termin på ditt program, finns (i alla fall teoretiskt sett) möjlighet att byta ort, även utan att behöva göra det på grund av sitt hälsotillstånd. Du kan kontakta studievägledare och utbildningsansvariga på de institutioner dit du vill byta (t.ex programrektorer), berätta om din situation och fråga om någon ledig plats uppstår på grund av avhopp från utbildningen och om de i så fall kan hjälpa dig genom att prioritera dig framför andra personer som kanske också vill byta utbildningsort.

    Studie- och yrkesvägledare