Stephanie
    Hej,
    Jag ska söka utbildning inför 2021 men är inte säker på vilken utbildning jag ska välja. Vill gärna ha ett yrke där jag kan jobba utomlands och som är kreativt. Har tänkt söka in till industridesign men också kollat en del på grafisk design och är generellt lite intresserad av yrken som creative director. Bästa hade varit att kombinera industridesign och grafisk design men kan man skapa ett eget program med fristående kurser och hur gör man i sådana fall? Eller ska man satsa på tex industridesign och sedan ta kurser i grafisk design som tillägg?
    Är öppen för andra utbildningar som också är kreativa där man kan jobba utomlands
    Mvh Stephanie

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Stephanie,

    att jobba "utomlands" låter väldigt "brett" - det finns många olika länder och också andra möjligheter, t.ex kan man nu i allt större utsträckning jobba på distans - ex. ett svenskt företag man jobbar för men bor utomlands (eller var man vill ...). Är det just bo utomlands du vill göra eller vill du jobba för ett utländsk företag (och då kan man t.ex bo i Sverige men jobba "utomlands" för då jobbar man för en utländsk arbetsgivare).
    Inom den branschen som du är intresserad av förekommer också ganska ofta att man får enskilda Uppdrag - alltså inte är fastanställd med månadslön och då kan man ta uppdragen utomlands ibland och i Sverige ibland.
    ******
    Yrken inom det område som du är intresserad av är, i Sverige, icke-reglerade: alltså, finns det inga strikta krav på vilken utbildning man måste ha; arbetsgivare bestämmer vem som anställs eller får uppdragen. Det gör det också väldigt svårt att ge råd ang.utbildning. Varken du eller vi vet vilka arbetsgivare du ska i framtiden söka jobb hos; de arbetsgivare kanske ännu inte finns ... och då kan man inte fråga dem ang.vilken utbildning de rekommenderar; de utbildningar som startar 2021 är ännu inte finns "listade" - nya utbildningar tillkommer och bl.a inom Yrkeshögskola
    Kika ex. på några yrkeshögskoleutbildningar:
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/computer-graphics-design-produktvisualisering
    cad-konstruktor-ecutbildning-stockholm
    ec-utbildning/cad-konstruktor-ecutbildning-vaxjo
    sti-stockholms-tekniska-institut/belysningsprojektor
    yrkeshogskolan-kungsbacka/cad-konstruktoer-inom-mekanik
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/designteknik-surface-designer