Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej! Ställ din fråga till https://m.facebook.com/alltomhogskoleprovet/

    min erfarenhet är att de är experter på just frågor om högskoleprovet och svarar rätt snabbt samt rätt.

    • Julia : Jag försökte hitta svar på din fråga i högskoleförordningen (7 kapitlet, 20 § - 22 §) men lyckades inte. Om jag behövde gissa, då skulle jag säga att du kan skriva högskoleprovet, men du får gärna ställa din fråga till UHR, universitets- och högskolerådet. Jag tänker också så här: om du lyckas anmäla dig till högskoleprovet och vid anmälan svarar ärligt på alla frågor som ställs i anmälan, då borde du kunna göra/skriva högskoleprovet. Nyheter om högskoleprovet: från våren 2022 infördes åldersgräns, men du som är 27 år påverkas inte (det är de yngre som påverkas), och från 1 jan 2023 höjs avgiften från 450 kr till 550 kr.