Amar
    Jag har gått ut gymnasiet men utan gymnasieexamen. Jag ska nu rätta till mina betyg i komvux men parallellt så ville jag även göra detta högskoleprov som går av stappeln väldigt snart. Är det möjligt för mig att göra detta högskoleprov med tanke på min nuvarande situation?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Ja, Amar!

    Du får göra högskoleprovet. Det finns inga krav på gymnasieexamen för att få göra högskoleprovet.
    Om du anmäler dig i tid och betalar avgift som nu är på 450 kr. och sedan kommer i tid till provlokalen med en giltig legitimation - så får du göra högskoleprovet och får ett resultat som är giltigt i fem år.

    Läs även på http://www.fragasyv.se/info/hogskoleprovet där vi sammanställde information om högskoleprovet. Och här http://www.fragasyv.se/info/infor-hogskoleprovet kan du få några enkla men viktiga tips inför provet.

    Bästa hälsningar och lycka till!
    ANNA

    • : Tack så jätte mycket!
    • Anna : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till! ANNA