Kevin

    Hej, Det är nu så att jag har 2500 poäng då jag gått ut gymnasiet med en merit på 18,07. Jag vill ju höja min merit och också kunna "tävla" i att komma in i urval 2. Om jag inte har helt fel så testas meriten (efter att man gjort prövningar) i urval 2. Mitt mål är alltså att höja min merit i urval 2 och tävla om att komma in på en viss utbildning i både urval 1, urval 2 och högskoleprovet. Funkar det? Tacksam för svar.

    Jag undrar även om jag måste göra prövningar i kurser jag redan läst som till exempel matte 1c eller 2c? Eller kan jag göra en prövning i matte 1a och lätt uppnå ett A? I så fall hur blir det då, för då kommer jag ju egentligen ha 2600 poäng och då försvinner väl ett betyg för dem räknar ju endast betyg på 2500 poäng. Om jag då får ett A i matte 1a, vad blir min slutgiltiga merit som testas i urval 2?

    Om detta nu skulle funka, hur gör jag en prövning? Vart ska jag anmäla mig, och kan jag studera på distans och sedan komma till skolan för att göra prövningen?

    Många frågor men jag är oerhört tacksam om du besvarar samtliga frågor!

    MvH Kevin

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Det är olika saker:
    urval 1 och 2
    respektive
    att prövas i BI (direktgruppen) och BII (kompletteringsgruppen).
    *****
    Urval 1 görs efter det att sista dagen för komplettering av högskoleansökan har varit och de Antagna ombeds att svara om de ska utnyttja studieplats de fick eller tacka Nej. Och om några tackar Nej, kan sökande komma från reserv /vid urval 2/.
    *****
    Det finns flera olika urvalsgrupper;
    bl a HP- resultat av högskoleprovet
    BF - omdöme från en folkhögskola
    BI - direktgruppen
    BII - kompletteringsgruppen.
    I direktgruppen /BI/ prövas du med det meritvärde du har på de kurser som ingår i ditt examensbevis du fick i slutet av år3 på gymnasiet.
    Om du sedan genom en komplettering Höjer ditt meritvärde (eller om du är tvungen att komplettera för särskild behörighet) - prövas du i BII, kompletteringsgruppen (både vid urval 1 och 2).
    ******
    Att försöka höja sitt meritvärde är alltid bra. Det kan man göra genom att skaffa sig fler meritpoäng (i fall man ej redan har max) och/eller genom att höja betygen i de kurserna som ingår i examensbeviset.

    Om du har betygen i matematik 1c, 2c och 3c i ditt examensbevis, och de är lägre än A, kan du försöka skaffa dig betygen i matematik 1a, 2a och 3b och om du får högre betyg än du hade i ditt examensbevis, kommer de räknas in i stället. I dokumentet "examensbevis" ändras inget. Du skickar då även de nya betygen på ett separat "papper" och i ställer för betygen i matte 1c kommer betyget i matte 1a räknas in (eller i matte 1b, om du skaffar dig det betyget och det är högre än 1c-betyget).
    På så sätt får du inte "fler poäng", utan de högre betygen räknas in i stället för de lägre, vilket höjer ditt jämförelsetal som höjer också meritvärde, eftersom meritvärde är summan av jämförelsetalet och meritpoängen.

    framtid.se/yrke/genusvetare står det "saknar prognos" alltså finns ingen uppgift om det är lätt eller svårt att få jobb, men jag skulle säga att det är (tyvärr) som genusvetare "svårt att få jobb".

    • :

      Hej igen och tack för ditt svar!

      Det jag inte direkt förstod i början är det här med urval 1 och 2. Jag har alltid trott att alla som kommer in på urval 2 är personer som har kompletterat betyg. Menar du alltså att om ett program får ta in max 60 personer och alla 60 personerna tackar "ja", så kommer alltså ingen in i urval 2? Jag har sett många program där meritvärdet för urval 2 ibland till och med är lägre än urval 1, så det är väl rent teoriskt sätt lättare att komma in på urval 2 ibland?

      För det andra, har jag redan 2500 poäng och godkänd i allt (inkl gymnasiearbetet). Du skrev även att jag kan skaffa mig betygen i matte 1a, 2a och 3b. Vi säger att jag får A på samtliga kurser vid prövning. Vilka kurser kommer de att ersätta? Kommer dessa kurser ersätta mina 3 sämsta betyg i mitt examenbevis eller kommer de att ersätta matte c kurserna? Om jag gör en prövning på dessa kurser så har jag ju 2800 poäng och de räknar väl bara ihop betygen för 2500 poäng.

      Och vart ska jag ansöka om prövningar? Jag vill gärna läsa på distans och göra prövningarna i skolan sedan och kommer de att fixa ett nytt papper med mitt nya jämförelsetal som jag kan använda i urval 2?

      Tacksam för svar! :)

      MvH Kevin

    • Anna : Du får gärna läsa på www.antagning.se som är webbplats för de som söker till svenska högskoleutbildningar, där förklaras bl a om urval 1 och 2 och om olika urvalsgrupper.
    • Anna : Om du skaffar dig höga betyg i matematik 1a, 2a och 3b, kommer de betygen ersätta de lägre betygen i kurserna matematik 1c, 2c och 3c. Exempel: vi säger att du har B i betyg i matematik 1c, 2c och 3c. Och du får A i betyg i matematik 1a, 2a och 3b. Då kommer betyget i 1c inte räknas in i ditt jämförelsetal utan i stället räknas betyget i matematik 1a. Och betyget i matte 2c kommer inte räknas in, utan betyget i matte 2a räknas in; och på samma sätt betyget i matte 3c kommer inte räknas in, utan betyget i matte 3b kommer räknas in. I dokumentet som heter "Examensbevis" kan ingenting ändras. inga kurser kommer försvinna eller "ersättas".
    • Anna : Du som inte längre är gymnasieelev får göra prövningar i hela Sverige. I göteborg finns t.ex Prövningsenheten. I andra städer kan prövningar finnas på eller via komvux. Vissa kommuner lägger ut prövningar "på entreprenad". Inför prövningen förbereder du dig själv, på egen hand - hur du vill. ... Att läsa på distans är inte detsamma som att göra prövning. Komvux brukar ha kurser på distans och slutprovet på kurserna är inte detsamma som en prövning. Dock brukar inte komvux kunna ta in om du redan har godkänt betyg i samma eller i en "motsvarande kurs". Detta pga resursbrist.
    • Anna : I Urval 2 kommer personer in från RESERVKÖN, om någon av de som är antagen i urval 1 tackar Nej till sin plats. ... Om du genom komplettering höjer ditt meritvärde, kommer du prövas i BI, direktgruppen och samtidigt i BII, kompletteringsgruppen och i båda grupperna kan du bli antagen under urval 1 eller urval 2. Om ingen av de som fick plats i urval 1 skulle tacka Nej, kan ingen tas in i Urval 2. ... Varför antagningsgränsen sjunker i urval 2, är för att de som kallas från RESERVkön har ju lägre meritvärde, än de som blev antagna under urval 1 (det är därför de fick Reservnummer och ej besked ANTAGEN, för de har lägre meritvärde).
    • : Ok då fattar jag det här med urval 1 och 2, men ursäkta hehe. Jag förstår inte det faktum att om har betyget B i matte 1c och får betyget A i matte 1a så kommer betyget på matte 1a att ersätta betyget på matte 1c. Varför kommer det att just ersätta betyget i matte 1c, varför kan det till exempel inte ersätta en annan 100 poängs kurs som till exempel historia där jag har betyget C?
    • : Och en sak till, det var lite oklart vem jag i första hand ska ta kontakt med. Vad jag har förstått så anmäler man sig för en prövning av en kurs och betalar oftast 500 kr. Sedan läser man kursen på egen hand utifrån skolverkets plan. Man behöver väl alltså inte sitta i en skolbänk och vara med i genomgångar eller? För det vill inte jag. Tacksam för svar!! Sorry om jag inte förstår.
    • : Och vad är det då för papper men får när man är klar med prövningarna? Är det ett studiebevis för det det är ju inte ett examensbevis. Vad är det man får, är det ett betygsdokument?
    • Anna : Inför prövningar förbereder man sig hur man vill. Allt som oftast finns ingen möjlighet att få handledar-/lärarhjälp. I bästa fall kan man få kursbeskrivning och listan på rekommenderad kurslitteratur. Ofta får man ingen hjälp alls inför prövningen: det finns inga genomgångar eller möjlighet att sitta i en skolbänk. Svårt att hitta var man kan anmäla sig till prövningar. Det är väldigt många som vill göra prövningar. Avgift på 500kr som max får tas ut täcker inte på långa vägar de faktiska kostnader som uppstår (lärarlön och administration kring prövningen) men högre avgift får ej tas ut, resultatet blir att alla som kan "låta bli" att erbjuda pövningar, gör just det ("låter bli") - se om du hittar var du kan anmäla dig till prövningar. Jag hoppas du hittar, dock blir jag inte förvånad om du inte gör det. ... ang. "ersätta kurser i examensbeviset". Du måste få HÖGRE BETYG i SAMMA KURS, med undantag av matten, där det finns olika spår. Förenklat kan man säga att matte 1a, 1b och 1c är "samma kurs" och på samma sätt är matte 3b och 3c "samma kurs" och det är just därför som olika spår får ersätta varandra. Och det går absolut INTE ersätta historiakurs med en mattekurs. :)
    Läs alla kommentarer