Vägledare SYV

    Hej,

    kursen handel spec. får erbjudas inom programfördjupning på HA-programmet, men vi vet inte om den erbjuds och i så fall på hur många gymnasieskolor. Skolverket svarar att prövningar bör erbjudas i de PÅGÅENDE kurserna. alltså, om det är när du vill göra prövning i den kursen finns den som pågående någonstans i Sverige, då bör prövningsmöjlighet att erbjudas i den staden/kommunen. Men om det är många som vill göra prövning i den kursen då kanske du inte får plats...

    Det finns ingen garanti på att få göra prövningar. De som är gymnasieelever gör prövningar på sin egen gymnasieskola och har Rätt att göra prövningar i 2 fall: om eleven fick F i kursen eller om undervisning i en obligatorisk kurs inte kan erbjudas.
    Den kursen du frågar om inte är obligatorisk, därför blir det så att i fall du fick F i den kursen bör du få möjlighet att göra prövning innan du slutar år3 på din gymnasieskola.
    När du inte längre är gymnasieelev, kan du leta i hela Sverige om det kommer finnas möjlighet att anmäla sig till prövningen i den kursen.