Ruoxin

    Hej! Jag har fått betyg i moderna språk3 och 4.Men jag hittar inte moderna språk1 och 2 betyg.Kan man göra en prövning i moderna språk1 och 2 för man har betyg i moderna språk3 och 4?

    • Julia : Har du examensbevis från gymnasiet eller från komvux?
    • Anna :

      Du skriver att du "inte hittar moderna språk 1 och 2 betyg". Betyder det att du tidigare har fått de betygen men saknar "papprena" (betygsdokument) på det? I så fall borde du kunna få kopior på betygsdokument och inte behöva göra prövningar, om du nu har fått betygen. Vänd dig till den skolan där du vet att du tidigare har fått betygen. Men annars, så är det inte förbjudet göra prövningar även om man har betyg i samma kurser. Svårt att hitta var man kan anmäla sig till prövningar, dock. :(

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ruoxin!
    det finns inga regler som skulle förbjuda dig att göra prövningar i moderna språk 1 och 2, men frågan är varför du skulle behöva göra de prövningar?
    Om du har examensbevis från gymnasiet eller från komvux och i det finns kurserna mod.språk 3 och 4, då kommer inte betygen i mod.språk 1 och 2 räknas in i ditt jämförelsetal, när du söker till högskoleutbildning i Sverige.
    För att kursernas betyg i kurser, som inte ingår i exam.beviset, ska räknas in, så måste de nya kurserna krävas för särskild behörighet eller ge dig meritpoäng. Moderna språk 1 och 2 krävs inte för särskild behörighet och de ger inte meritpoäng, men Mod.språk 2 kan i och för sig i vissa mycket speciella situationer ge meritpoäng (detta endast i fall du söker till högskoleutb. som för särskild behörighet kräver moderna språk 3 och du har godkänt betyg i ett Annat mod.språk 2, alltså inte samma språk som mod.språk 3-betyget).
    Vänligen
    Julia

    • : Nu studera jag i komvux. Jag räknade poäng och jag behöver 200 poäng som kan fylla 2250poäng.Så jag tänker att jag göra prövning och får 200 poäng i moderna språk 1 och 2.
    • Anna :

      Behöver du ta ut examensbevis från komvux? eller har du gymnasial utbildning från utlandet som är godkänd av UHR, universitets- och högskolerådet ? - detta frågar jag för att bedöma om du kommer ha någon nytta av betygen i moderna språk 1 och 2. Du skriver att du har betygen i mod.språk 3 och 4, hur fick du de betygen? ... Du kanske kan läsa kurserna mod.språk 1 och 2, fråga på komvux där du studerar. Annars, så om du vet eller tror att du behöver betygen i moderna språk 1 och 2 och hittar var du kan göra prövningar, gör prövningar. Vi på FRåGA SYV kan inte svara om du kommer att hitta var du kan göra prövningar i just "rätt" språk, vi vet inte ens vilket språk det gäller... och vi kan inte svara om du kommer att kunna använda de betygen, men det är ju inte några nackdelar i att ha betygen, även om man inte kan direkt använda de till ngt. Så, se om du hittar var du kan göra prövningar, om du vill göra prövningar. Lycka till!

    • : Jag har fått moderna språk kinesiska 3 och 4 betyg från gymnasiet sedan studera jag på komvux eftersom jag fyller 20 år. Jag hittar inte moderna språk kinesiska 1 och 2 betyg eftersom jag har byta gymnasiet före.Nu behöver jag 200 poäng som fyller 2250 poäng och anmäla universitet. Så tänker jag att jag göra prövning i moderna språk kinesiska 1 och 2.Då får jag 200 poäng.Fråga är ju får jag 200 poäng om jag göra prövning i moderna språk kinesiska 1 och 2?Det räknar i 2250 poäng och meritvärde?Om det räknar inte då väljer jag en annan kurs.
    • : Jag har fått kinesiska 3 och 4 i betyg A.Jag tror att det är lättare att jag väljer kinesiska 1 och 2 om jag kan får 200 poäng och får högre betyg.
    • Anna : Du gick alltså på gymnasiet i Sverige men inte uppnådde kraven och fick därför endast ett Studiebevis, stämmer det? i så fall läser du mot examensbevis från komvux. Du borde kunna ta in kurser kinesiska 1 och 2 in i ditt examensbevis från komvux, men prata först med studievägledare på komvux där du ska ta ut examensbevis. Du kan också samtidigt se om du hittar var du kan anmäla dig till prövningar. Om du inte hittar var du kan anmäla dig till prövningar, spelar det ingen roll att du i princip kan ta in de kurserna in i ditt examensbevis. Ang. 2250poäng så är det GODKÄNDA poäng + du kan ta in 150p. med betygen F. Du måste ha minst 2400 betygsatta poäng för att kunna ta ut examensbevis från komvux. Bättre att ha alla poäng godkända, för då får du högre jämförelsetal. Det är nackdel att "låsa in" F- betygen i examensbeviset.
    • Anna : Angående kurser i kinesiska, så finns det även ämnet modersmål - och inom det ämnet finns kurserna Modersmål 1, 2 och Aktiv tvåspråkighet. Det är inte förbjudet att i samma examensbevis ha kurserna Modersmål1, 2, aktiv 2-språkighet och även kurserna Kinesiska 1 - 7 (finns 7 kurser inom ämnet Moderna språk). Frågan är bara: hur får du de betygen? Se om du hittar var du kan göra prövningar. --- Om du tidigare fått betygen men inte har de "i handen" pga du bytte gymnasieskola, vänd dig till den skola där du fick betygen. Skolan måste ge dig kopiorna på dina tidigare betyg. Satta betyg gäller tillsvidare. De försvinner inte om man byter skola eller tappar "pappret"/betygsdokumentet. :)
    Läs alla kommentarer