S

    Hej. Jag är en tjej som går i tvåan på gymnasiet. Jag har tänkt att gå översättar programmet med inriktning mot ryska på Stockholms Universitet. Jag kan ryska flytande då det är mitt modersmål. För att komma in på det programmet krävs det bland annat att man har läst ryska språk 3. Eftersom moderna språk 4 ger merit poäng och det också krävs för att komma in på programmet undrar jag om det går att göra en prövning i ryska 4 som moderna språk. Mina lärare säger att jag kanske kan läsa modersmål i ryska, men problemet är att jag kommer inte få extra merit för det. Därför undrar jag just om ryska som moderna språk. Går det att göra någonstans i Stockholm? Kan man göra prövningen under gymnasietid och få det med inskriven i slutbetyget i trean?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej S!
    som gymnasieelev har du rätt att göra prövningar på din gymnasieskola och endast i 2 fall: om du läste kursen eller om undervisning i en obligatorisk kurs inte kan erbjudas. Alltså, har du inte rätt (ingår, liksom, inte i elevens rättigheter) att göra prövningar på andra ställen än din egen gymnasieskola.
    Om din gymnasieskola inte kan eller vill hjälpa dig med att "fixa" möjlighet för dig att göra prövning i en kurs som inte är obligatorisk och som du inte har läst och fick F i tidigare, då är det inte så mycket du kan göra.
    Det är dyrt att erbjuda prövningar, och också "besvärligt" med all administration kring det.
    Jag förstår varför du vill läsa kursen eller göra prövningen, men det finns å andra sidan väldigt många elever som av olika anledningar vill göra prövningar i diverse olika språk och om din skola ska "fixa" den möjligheten för dig, då borde (för rättvisans skull) alla skolor fixa sådan möjlighet för alla elever som så önskar. Och de resurser finns ju tyvärr inte.
    Den realistiska lösningen som jag ser framför mig är att du efter gymnasiet söker möjlighet att göra prövningar. Då har du rätt att anmäla dig i hela Sverige och oavsett om du har läst kursen eller inte.
    Du får annars gärna kontakta Skolverket, tel.nr 08-52733200 och fråga om vad som ingår i dina rättigheter som elev. Jag tror tyvärr inte du skulle få svar att det du önskar är din rättighet.

    Om du vill titta på alternativet "byta gymnasieskola" så erbjuds undervisning i ryska, enligt våra (obekräftade) uppgifter, på följande gymn.skolorna i Stockholms område:
    Hersby gymnaisum -
    Kungsholmens gymnasium -
    Södra Latins -
     Vi försöker samla uppgifter om vilka ovanliga språk som erbjuds på olika gymnasieskolor men det är svårt för att förändringar sker ständigt så situationen kan ändras "på dagen".