Nikki
    Hej! Jag går naturvetenskapsprogrammet 1a året och jag tänker om det går att plugga upp Matte 1C på sommaren eftersom jag inte känner mig så nöjd med slutbetyget. Eller gör jag självstudier och sedan prövning? Hur fungerar det? Eller ska jag vänta till efter gymnasiet?
    • Milla : Om du fick godkänt betyg måste du vänta med prövningen tills Efter gymnasiet.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Nikki,
    det är inte fel att bedriva självstudier, och inte minst med tanken på att på NA läser man även matematik 2c och 3c och på inriktningen "naturvetenskap" även matematik 4. Kurser i matematik bygger direkt på varandra. Med bättre kunskaper i lägre kurser är det lättare att läsa högre kurser och få högre betyg i dem.
    Om att höja betygen: Milla har gett rätt svar i kommentaren till din fråga - alltså, om du fick godkänt betyg i en kurs du läste på gymnasiet, måste du vänta tills efter gymnasiet för att försöka höja det betyget.
    Mvh
    L.

    Liselotte