Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Razan;

    om syftet med prövningar är att du höjer ditt jämförelsetal - då måste du höja betygen i exakt samma kurser som ingår i ditt examensbevis. Om det i ditt examensbevis ingår t.ex kursen Arabiska 3 då måste du få högre betyg i just Arabiska 3 för att ditt jämförelsetal ska bli högre.

    Nya kurser, om inte ingår i ditt examensbevis, kommer räknas in endast i 2 fall - om de krävs för särskild behörighet eller om de ger meritpoäng.

    Kurserna i Ämnet: Modersmål  -  ger inte meritpoäng. De krävs sällan till några högskoleutbildningar; men om du t.ex söker utbildning för att bli Lärare i Modersmål (Arabiska) - då kan det krävas godkända betyg i just ämnet modersmål (arabiska) för särskild behörighet och då måste du ha de godkända betygen och de kommer de räknas in, men endast just när du söker den utb., där de kurserna krävs, men inte när du söker andra högskoleutbildningar.

    Vänligen

    Julia syv