Emil

    Hej! Jag har flera kurser jag skulle vilja göra prövning i, men har hört att det går endast en kurs per tillfälle. Här i Umeå anlitas Hermods av kommunen och dom har inga kontaktuppgifter så jag har ingen att vända mig till. Sedan har jag en till fundering, kan man göra prövning i Kemi 2 och Biologi 2 även om man inte har läst kurserna tidigare? Detta eftersom jag har hört att man måste gjort laborationerna i kurserna och blivit godkänd. Dock med mitt mål att söka läkarprogrammet till hösten så går det inte då Hermods kurser i Biologi 2 och Kemi 2 börjar i februari till juni, så då kan jag inte göra prövning i pågående kurser. Jätte jättetacksam för svar, ni är verkligen bäst! /Mvh

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Emil!

    De som inte är gymnasieelever får göra prövningar i alla de olika svenska städer/kommuner, oavsett vilken kommun man är folkbokförd i (det räcker att man är folkbokförd någonstans i Sverige).
    Så, du får anmäla dig till prövningar utanför "den egna kommunen", ja.
    Att få godkänt betyg i en kurs som man inte har läst är svårt. Inför prövningen behöver du ha kunskaperna. Hur du skaffar dig de kunskaperna är upp till dig.
    Vi rekommenderar att Läsa/studera kurserna - i första hand, vilket man kan göra på komvux i den kommunen där man är folkbokförd (gäller gymnasiala kurser; grundskolekurser får man läsa i alla kommuner, oavsett var i Sverige man är folkbokförd) eller på en av folkhögskolorna (du får söka läsa på alla folkhögskolor i Sverige). Vad gäller inte få göra prövningar i pågående kurser, så kan vissa kommuner införa sådana "lokala regler" men det är för mig oklart om det skulle hålla "juridiskt sett" om man vill göra en rättslig prövning (jag är inte säker på att det är helt OK att begränsa på det sättet men i så fall måste någon vilja anmäla detta och gå den långa "juridiska vägen" fram till ett beslut från "högre instans" - det kan ta rätt så många år att komma fram till det beslutet); för en person som inte vill vänta i några år rekommenderar jag att man läser kurser i eller via sin "hemkommun" och samtidigt anmäler sig till prövningar i samma kurser (om hen så önskar) i andra kommuner. Jag har väldigt svårt att tro att andra kommuner kommer undersöka frågan om du läser samma kurs i din hemkommun som du anmäler dig till prövning i... Hur man ska klara (med godkänt resultat) prövning i en kurs som man ännu inte har läst (ej läst hela kursen), vet jag inte. Varifrån ska kunskaperna komma, så att säga? Men om du vet att du kan skaffa dig kunskaperna, anmäl dig till prövningar.
    Jag skulle i alla fall i första hand rekommendera att läsa kurserna och göra sitt bästa. Sedan, om du i slutet av kursen ser att du fick lägre betyg än du tycker du förtjänade eller om du vet att du kan skaffa dig bättre kunskaper i den kursen, anmäl dig i så fall till prövningen i samma kurs - senare. Givetvis försenas det i så fall att komma in på utbildning på högskolenivå... Läkarprogrammet som du nämner i din fråga, är i Sverige mycket populärt. Det är inte säkert att kunna komma in även om man har alla A-betyg i alla kurser. Endast godkänt i kemi2 och biologi2 skulle sänka ditt meritvärde rätt så mycket. Du behöver sträva efter A-betygen i alla kurser, bl.a i de som du gör prövningar i.

    • : Tack så mycket för svaret! Ja, jag har kunskaperna för att göra prövning i dessa ämnen, då jag läst på egen hand. Dock så har jag hört att man inte får göra prövning i Kemi 2 eller Biologi 2 om man inte läst kurserna tidigare, då det innefattar många laborationer i kurserna som man inte kan genomföra under prövningen. Jag vet inte dock om detta stämmer nationellt i olika regioner.
    • Julia : Om de som erbjuder prövningar inte har möjlighet att testa dina kunskaper i laborationer, då kan de inte erbjuda prövningar... jag tror inte det finns nationella/generella bestämmelser kring det. Men då kan ringa och fråga skolverket, te.nr 08-52733200
    • Julia : Det är nästan alltid lättare att få högre betyg i kurserna om man läser dem än om man gör prövningar, men om du har kunskaper som motsvarar A-nivå, då borde du kunna få A-betygen på prövningar. Se om du kan anmäla dig till prövningar i de kurser du vill göra prövningar i - i de städer som ligger inom pendlingsavstånd för dig, eller i städer dit du vill/kan åka för att genomföra prövningar.