mansoora
    hej!
    jag har några frågor!
    första: om min betygbli 20 i gymnasiet och t.ex förra terminet behövdes 21 (lägsta antagning) betyder det att jag kommer inte att få ett plats pā högskola?
    andra: kan man höja sig genom kurser som man har redan fått minst E på komvux? kosta det något? och hur lång tid tar det?
    tredje: kan man göra högskole provet när man går i åk 2?
    sista: om man kommer inte in på den utbildning på universitet som man vill gå man på RESERV då? ska man vänta om någon tackar nej ? hur många procent finns risken att några av studenter tackar nej? t.ex på tandläkarprogrammet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Mansoora!

    jag ska försöka svara på alla dina frågor som du ställer nu:

    1. Antagningsgräns till en högskoleutbildning kan ändras - och att det krävdes t.ex. 21.0 vid förra antagningen betyder inte att samma meritvärde kommer att krävas nästa gång: det kanske räcker med 20.0 eller så går det upp - till 22.5 (som är max vad man kan få i meritvärde);

    2. Som det är nu, så är utbildningar på komvux gratis, men Prövningar kostar 500 kr. Det kan ändras framöver men det vi ännu inte någonting om. Som sagt, i dagens läge så behöver man inte betala om man läser kurser på komvux men om man bara gör Prövningar, då utgår det en avgift som just nu ligger på 500 kr. Om man kan eller inte kan läsa kurser som man redan fått E i betyg, är det upp till varje kommun (den kommunen där du är folkbokförd). Man är lågt prioriterad till att få plats på gymnasiala kurser om man redan har skaffat sig gymnasial utbilnding - och ofta får man inte plats på kurserna, därför anmäler man sig till Prövningar i stället;

    3. Högskoleprovet kan man göra när som - det finns inte några krav på personens ålder. Du kan anmäla till tll vårens prov (nu på våren 2016) och testa göra Högskoleprovet redan i år. Resultatet är giltigt i fem år framöver. Därför kan du använda det resultatet på HP som du får i åk9 - när du söker till högskola efter gymnasiet (därför att det är inom fem år).

    4. Du har alldeles rätt: om man är behörig men inte får plats på en utbildning - ställs man i reserv. Hur stor är chansen att komma från Reserv, beror på flera saker: för det första, så måste någon som blev Antagen, tacka Nej till sin plats; Om det händer, då kommer Reserv nummer 1 in. Om ännu en antagen tackar Nej till sin plats, kommer Reserv nummer 2 in och så vidare. Reservnummer får man i betygsgruppen utifrån sina betyg & i HP (högskoleprovet)-urvalsgruppen - utifrån resultatet av HP. Ju högre dina betyg, desto närmare utbildningsplatsen du är. Angående hur många av de Antagna till Tandläkarprogrammet om 3,5 år som eventuellt kommer att tacka Nej till sina platser - kan inte jag svara på. Jag bedömer det som ganska osannolikt att många skulle tacka Nej till en plats på Tandläkarprogrammet, men någon/några kan söka och få Anstånd t.ex och då befrias platserna och sökande kommer att kallas från Reserv.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig i din studieplanering!

    Bästa hälsningar & lycka till!

    ANNA