Elev

    Hej! Jag går sista året på gymnasiet nu och funderar antingen på att studera till dietist eller biomedicinsk analytiker och sedan även vidare till diagnostisk cytologi, men jag vet inte vilken jag vill välja. Så jag undrar kan jag t.ex. plugga till diagnostisk cytologi i 4 år och senare även plugga till dietist? Kommer jag då kunna jobba inom båda yrkena om jag gör så?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hanaa,
    det är inte förbjudet att - i Sverige - ha flera högre utbildningar och flera olika yrken. Du kan därför göra som du berättar om i din fråga. De svårigheter jag ser är att det blir en lång utbildning i så fall, 7 år på heltid och studiemedel räcker, som mest för 6 år, så hur ska du försörja dig sista, sjunde året av dina studier? Du förlorar också arbetsinkomst under de åren du studerar och inte arbetar. Livslönen för dig blir därför lägre. Att senare jobba "inom båda yrken" samtidigt kan också bli svårt. Är det två halvtidstjänster du planerar att söka? eller jobba växelvis: ett år inom ett yrke och sedan nästa år inom ett annat yrke? I praktiken blir det ofta så att man använder sig av en av sina högre utbildningar och den andra bara "finns där" men används inte så mycket. Givetvis är det bra med mer kunskap, men kunskap kan också bli "gammal"/inaktuell; det finns exempel på att folk inte kan få jobb för att deras högre utbildning är från några år tillbaka i tiden och de har jobbar med "någonting annat" efter examen och då anställer arbetsgivare i stället ngn med "färsk examen" eller någon med "äldre examen" men rätt arbetslivserfarenhet efter examen.
    Så, jag set några "problem" eller "hinder" i din plan. Men det är upp till dig att bestämma hur du vill göra.
    Oavsett vad du bestämmer dig för att göra, lycka till!