Amanda
    Hej! Jag studerar strategisk kommunikation och min dröm är att jobba inom polisen som kommunikatör. I min stad finns det en kommunikationsstrateg och säkert fler kommunikatörer, dock är jag osäker på om de i grunden kanske är utbildade poliser. Jag kommer att ha 10 veckors praktik till våren och undrar om polismyndigheten någonsin tar emot praktikanter? Eller råder någon slags sekretess så att man måste vara polis för att ens kunna "vara där inne" i princip? Hittar ingen information hos polisen om detta.. och jag vet inte vem jag ska kontakta för att få svar på om det ens är möjligt att få göra praktik där som kommunikatör.
    • Anna : Glöm inte att du måste få din praktikplats "godkänd" hos utbildningsansvariga på din nuvarande utbildning; du kan börja där - fråga personal på din utbildning, om man kan vara på praktik hos polisen... och de kanske också känner till att det har hänt förut, att någon studerande var på praktik hos polisen; eller att det inte gick pga polisen sa Nej.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,

    kontaktmöjligheter till polisen: https://polisen.se/system/Formular/Epost-polismyndigheten/E-post-polisen-Vasternorrland - man kan t.ex skicka meddelande via kontaktformulär;

    Du kan också kontakta de kommunikatörer hos polisen, som du vill ha som dina handledare på praktiken; och i fall kommunikatören är villig att ta dig som praktikant, kan hen själv få reda /inom sin organisation/, om det är möjligt/tillåtet. Och om hen ej vill /eller hinner, orkar/ ta emot en praktikant, då tror inte jag du vill ha honom/henne som handledare /även om hen skulle "uppifrån" bli beordrad att ta in dig på praktik/.

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Amanda, vi har skickat fråga till Polismyndigheten. Var god läs deras svar nedan:

    Tack för din förfrågan angående praktik vid Polismyndigheten. Vi får ofta förfrågningar gällande möjligheter till praktik. Tyvärr måste vi svara att vi för tillfället inte har möjlighet att ta emot praktikanter. Vi mycket restriktiva, bland annat för att vår verksamhet omfattas av säkerhet och sekretess. Det förkommer praktik när en utbildningsinriktning ligger nära verksamhetens behov. Vi har tyvärr inte möjlighet att bevaka dessa behov som är sporadiska och lokala.

    Tack för visat intresse!

    Med vänliga hälsningar

    Polismyndigheten

    Liselotte