Karl
    Hej! Jag har precis gått klart andra året på det naturvetenskapliga programmet men har nu börjat fundera på om jag vill börja läsa på dans & musikal gymnasiet.
    Så mina frågor är: om jag hoppar av och börjar läsa dans programmet istället för natur kommer alla de kurser jag redan läst sparas eller kommer de gå förlorade?
    Min andra fråga som kanske är lite otydlig är, kan jag på något sätt läsa klart mitt tredje år på natur samtidigt som jag läser mitt första på dans? Vara inskriven på två skolor alltså?
    Tack för svar!

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, njaaee, det funkar nog inte rent praktiskt att du går tredje året Natur samtidigt som du går första på Estet. Blir svårt att praktiskt samköra två scheman även om du säkert kan ansöka om att tenta vissa kurser för att få med viktiga påbyggnadskurser i fysik, matte och kemi om det är det du vill ha. Dock kan man inte vara inskriven på två skolor samtidigt.

    Men att börja om helt och hållet när du har kommit så långt in i din utbildning är något att fundera över tycker jag - ditt syfte och mål med det. Jag tycker du ska boka en tid med Syv på din skola och prata igenom konsekvenser, syfte och mål. Kurser som du redan har betyg i (från E) får du i regel inte läsa om och man kan säga att du har dom tillgodo om du börjar om. Det kan dock betyda stora tomrum på ditt schema. /Lena, Syv