åsa
    Dottern vill komma in på arkitektprogrammet. Ligger precis på gränspoäng i urvalsgrupp BI. Om hon gör en prövning i ett par kurser, hamnar hon då i både urvalsgrupp BI med gamla betyget och BII med de nya poängen? Eller hamnar hon bara i urvalsgrupp BII med det nya kompletterade betyget?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Åsa,
    jo, om man genom en komplettering höjer sitt meritvärde (men var behörig redan innan komplettering) - så blir det precis som du säger:
    man prövas i BI, direktgruppen med det meritvärde som man hade innan komplettering
    och
    samtidigt i BII, kompletteringsgruppen - med det Högre/Nya meritvärdet.