Waseem

    Hej, Jag undrar om det är möjligt att ha två examen som till exempel receptarieexamen och civilingenjör examen. Om det är tillåtet att ha två examen, kan man läsa ett till program med 5 år längd på grundnivå om man redan har en examen på kandidatnivå? Eller måste det vara ett kandidatprogram också för att kunna läsa ett till program? Jag tänker att läsa civilingenjör programmet inom bioteknik i framtiden efter jag avslutar mina studier på receptarieprogrammet och få jobba för några år. Det är bara EN TANKE och jag vill se vilka möjligheter jag har. Tack på förhand! Mvh

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Waseem!
    det finns ännu i alla fall (så vitt jag vet) Inte några begränsningar på hur många olika utbildningar på eftergymnasial nivå en och samma person får i Sverige ha. Om du kommer in på en utbildning så får du läsa den. Du får läsa många olika kandidatprogram eller civilingenjörsprogram eller kombinationer av dessa. Problemet blir ofta möjlighet att försörja sig.
    Möjlighet att få studiemedel på eftergymnasial nivå är i Sverige begränsat till 6 läsår, som max. Har man tagit studiemedel för 3 år på kandidatprogrammet har man då endast 3 år kvar och civilingenjörsprogrammet är på fem år. Så, frågan blir hur man ska försörja sig under de 2 åren i slutet av programmet?
    Att läsa på heltid och jobba samtidigt så pass mycket för att klara sig ekonomiskt, är svårt. Finns givetvis några exempel på att folk blir försörjda av familjen, t.ex make eller maka eller föräldrarna. Att på förhand spara pengar så att man ska kunna klara sig i 2 år utan att ha inkomst är kanske också möjligt.
    Sedan glömmer man också ofta att tänka på "förlorad arbetsinkomst". Om man läser på eftergymnasial nivå i 8 år (kandidat- + sedan civilingenjörsprogrammet), då har man inte haft arbetsinkomst under så många år, vilket spelar stor roll för "livslönen", pensionsnivån och andra ekonomiska aspekter. Även om man under fem år som civilingenjörsprogrammet tar att läsa endast har minimilön (i stället för att studera och leva på studiemedel) då har man tjänat ihop rätt mycket pengar ändå + inte har skulder till CSN heller.
    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!