Hej!
    Det finns för lite information i din fråga för att vi skulle kunna svara.
    Jag ser att du är 18 år. Om du fortfarande läser på gymnasiet, så kan du inte samtidigt läsa på komvux.
    När du har läst på gymnasiet i 3 år (om du läst på ett nationellt program) borde du få ut Examensbevis eller Studiebevis och kan då vända dig till komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Det är inte förbjudet att söka vilka studier som helst, men att bli antagen är "en annan femma": kurser i vilka man redan har godkända betyg är det mycket ovanligt att kunna läsa om (detta p g a resursbrist, komvux har inte råd). Kurser i vilka man har F eller inte har betyg, och om de kurser finns på komvux i "din" kommun, har du en rimlig chans att komma in, men finns ingen garanti för det, heller. Kanske behöver du söka fler än en gång för att till slut komma in.
    I slutet av en läst kurs får man det betyget som motsvarar ens kunskaper.