Kimia
    Efter Na på komvux.

    Mvh
    • : Ja. Om du är behörig att ansöka till det program/kurs du vill fortsätta med på Universitet/Högskola, och läser kurser som ska endast höja ditt meritvärde hamnar du för tillfället i urvalsgrupp BIEX och BII. Om du däremot kompletterar för att bli behörig till det program du vill söka hamnar du bara i gruppen BII.
    • : Med Na tror jag att du menar Naturvetenskapsprogrammet.
    • : En grej som du dock ska veta är att det finns inga garantier att du blir antagen till komvux (man prioriterar de utan examen över huvudtaget).
    • Mikael : Det är sant att det inte finns garantier att bli antagen till Komvux. Och det är också sant att Komvux prioriterar personer med "kort tidigare utbildningsbakgrund" & det är därför det är jättesvårt att komma in på en yrkesutbildning på Komvux i fall man redan har gymnasieutbildning "i bagaget". Men det är skillnad: till yrkesutbildningar - ex. Undersköterska eller Elektriker - är behörighet "Grundskolekompetens" men till Matematik 5 är behörighet Matematik 4 och de med "bara grundskolekompetens" saknar behörighet och konkurrerar därför inte om platserna på "högre gymnasiala kurser" där förkunskap är Godkända gymnasiala kurser. Därför är det ganska rimligt att anta att man kan få komma in på Komvux för att läsa "högre gymnasiala kurser". Dock har vissa kommuner regler att de tar inte in för "konkurrenskomplettering" dvs i fall man redan har E i Matte 4, får man inte läsa för att få högre betyg i samma kurs. Däremot om man inte har läst kursen eller har F i den, då får man läsa. Har man redan ett godkänt betyg och vill läsa för att höja, är det prövning som gäller - i de flesta kommunerna i alla fall. Varje kommun bestämmer över sin Komvux.
    • : Att jag inte tänkte på det :). Man måste ju läsa kursen innan det steg man vill läsa för att ha behörighet/förkunskap. Tack för att du "rättade" till! Med vänlig hälsning,
    • Liselotte : Du Brendan har rätt i att man inte vara säker på att få plats på KomVux
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Helt rätt svar i en kommentar från Brendan! Mvh Julia