Michaela

    Hej! Jag har en examen från humanistiska programmet, med ett meritvärde på ca 19.30, inklusive meritpoängen. Jag vill söka till dietistprogrammet på universitetet, och där visar antagningsstatistiken att de som har blivit antagna innan har haft ett meritvärde på omkring 20.70-19.70. Kan jag läsa upp slumpmässiga kurser på komvux för att på så sätt höja mitt meritvärde? Eller hur kan man annars göra? Tack på förhand. PS. Jag vet att högskoleprovet är ett alternativ att komma in på, men förutom det DS.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    för att höja ditt meritvärde behöver du höja antal meritpoäng (om du ej redan har 2.5) och/eller höja betygen i de kurser som ingår i ditt examensbevis. "Slumpmässiga kurser" från komvux kommer ej påverka ditt meritvärde.
    Inom matematiken kan du t.ex göra prövning i Matematik 1a och 2a, även om du i ditt examensbevis har kurser matte 1b, 2b eller 1c, 2c och betygen i a-spåret i matte kommer räknas in i stället (under förutsättning om du inte redan har A-betygen i matte-kurserna).
    För övrigt måste du höja betygen i just exakt de kurserna som finns i ditt examensbevis. Komvux brukar inte bereda plats för konkurrenskomplettering. Då återstår det att hoppas att du kan hitta var du kan göra prövningar. Får du högre betyg i samma kurs som ingår i ditt examensbevis, oavsett om det genom att läsa kursen eller genom en prövning, kommer du med det högre meritvärde prövas i BII, kompletteringsgruppen.
    Kika gärna på information på gymnasieguiden.se/merit
    Vänligen
    ANNA

    • : Tack så mycket för hjälpen! Jag har 1,5 i merit från moderna språk, och 0.5 från matte 2B. Måste jag läsa exempelvis matte 3 som ger 0,5 meritpoäng för att få fullt, 2.5? eller kan jag läsa engelska 7 även fast mitt totala meritvärde isf blir 3? Jag förstår att max meritpoäng är 2,5, men hur hade det blivit om jag läste engelska 7?
    • Anna : Om du fick godkänt betyg i eng 7, skulle det betyget räknas in i ditt jämförelsetal och du skulle fått totalt 2,5 meritpoäng för att det är max vad man kan få. Försök få så högt betyg i eng 7 för att det betyget kommer påverka ditt jämförelsetal och den totala höjningen blir högre ju högre eng.7-betyget blir.