Emma
    Hej jag har hört att om man läser en kurs som utökat så kan man täcka betyg. Tex om jag läst psykologi och fått c i kursen så kan jag täcka detta betyg med en annan kurs om jag får bättre betyg i den. Stämmer det?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Josefin!
    En "utökad kurs" är en vanlig kurs men som läses utöver de obligatoriska 2500 poäng som ingår i Examensbeviset. Väldigt många olika kurser kan läsas som "utökade". Alla kurser som inte obligatorisk ingår i ett gymnasieprogram kan läsas som "utökade".

    Om det kurs i psykologi som du fick betyget C i inte ingår som obligatorisk i ditt gymnasieprogram och du har sammanlagt läst mer än 2500 poäng under dina 3 år på gymnasiet, och om Psykologi blir i Examensbeviset markerat som en *utökad kurs - då räknas inte det betyget in i ditt Jämförelsetal.

    Utökade kurser räknas in i Jämförelsetal enbart i två fall:
    1. om kursen ger Meritpoäng (och psykologi inte ger Meritpoäng)
    2. om kursen krävs för särskild behörighet till just den eftergymnasial utbildning som du söker just då.

    Om du svarar och berättar vilket program du läser på gymnasiet (uppge då även inriktning på programmet) & vad du vill göra efter gymnasiet (vilken utbildning du vill söka) samt om du kommer att läsa några utökade kurser - kan jag ge dig ett mycket bättre svar.

    Önskar dig allt väl!
    Trevlig sommar och vi hörs!
    ANNA

    Hej igen!
    På Ekonomiprogrammet är Psykologi 1, 50 poäng - en obligatorisk kurs och betyg i den kommen att räknas in i ditt Jämförelsetal.

    För behörighet till högskola, behöver man ofta även särskild behörighet (beroende på just vilken utbildning man söker) och i fall du vill söka http://www.lu.se/lubas/i-uoh-lu-EGEKO/80425 Ekonomi kandidatrprogrammet, så krävs det även godkänt betyg i Matematik 3 (en kurs som inte ingår som en obligatorisk i inriktning Juridik). På Ekonomiprogrammet på gymnasiet kan man läsa Matematik 3 som Programfördjupande kurs, som en kurs inom Individuellt val eller som utökad kurs. Det är ändå exakt samma kurs och skillnaden är ju i detta fallet enbart att en utökad kurs är markerad "utökad" i Examensbeviset. Betyg i Matte 3 kommer räknas in i ditt jämförelsetal, även om du läser den som utökad kurs, pga den kursen krävs för behörighet till den utbildning på högskola som du söker.
    I fall du läser t.ex. Matte 4 också - kommer du få Meritpoäng för Matte 4 och då räknas den kursen också i ditt jämförelsetal (även om du läser den som "utökad kurs") - för att kurser som ger Meritpoäng räknas in.

    Om Meritpoäng kan du läsa här: http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser

    Att läsa utökade kurser är ett UNDANTAG. Rektor kan neka en elev läsa utökade kurser. Skolan är inte skyldig att ge en elev möjlighet att läsa utökade kurser. Allmänt rekommenderar vi på Fråga SYV att försöka rymma alla kurser inom programmets 2500 poäng och inte läsa "utökade kurser" om detta kan undvikas.
    Om man läser på mer än heltid, krävs det mer tid och ansträngning från dig som elev. Du riskerar att få lägre betyg i övriga kurser pga du inte har lika mycket tid och energi att lägga på varje kurs. Om du anstränger dig jättemycket och läser "dag och natt", riskerar du din hälsa och det är absolut inte bra.

    Sammanfattning:
    Psykologi 1 kommer att räknas in i ditt jämförelsetal. Du behöver godkänt betyg i Matematik 3 för behörighet till Ekonomiutbildningar på högskola/universitet. Försök undvika läsa utökade kurser.

    Önskar dig fortsatt trevlig sommar!
    ANNA
    • : Jag läser ekonomi och vill efter studenten läsa ekonomprogrammet
    • : Jag läser ekonomi med inriktning juridik däremot så vill jag läsa ekonomprogrammet på Lunds universitet. Jag kommer läsa utökade kurser men vet inte än vilka. Tack så jättemycket för svar! Mvh Josefin
    • Anna : Jag ska nu svara på dina kommentarer. Se mitt utökade svar ovan - om en stund.