Lott
    Jag undrar ifall man får F i betyg om man hoppar av kursen efter en termin? Även fast kursen är ett individuellt val och vi läser över 2500 poäng redan. Om man hoppar av och får F kommer det synas i betyget då?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hejsan,
    enligt reglerna så måste alla påbörjade gymnasiekurser betygsättas och finnas med i gymnasieexamen.
    Om en kurs läses utöver de 2500 poäng, bör den vara markerad som "utökad kurs" och utökade kurser räknas med i Jämförelsetal bara om de ger behörighet eller tillför Meritpoäng. Eftersom F ger inte behörighet och ger inte Meritpoäng heller, då räknas inte det betyget i Jämförelsetal. På så sätt blir det inga negativa konsekvenser för dig, förutom att F syns i gymnasieexamen, vilket jag förstår att du helst vill undvika.
    Råder dig prata med SYV på din skola. Hoppas det löser sig på ett bra sätt för dig.
    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare