Daniela
    Hej! Jag har precis börjat förskollärarprogrammet vid Linköpings universitet men känner att det inte är något för mig. Jag funderar på att hoppa av programmet. Min fråga är: ansökan till att söka kurser öppnar mellan 15/9-15/10 för våren 2022. Kan jag söka kurserna trots att jag går programmet? Eller kommer jag att bli spärrad när jag söker för att jag redan går ett program? (Vill tillägga att jag inte är registrerad på någon kurs på Liu från våren 2022 eller framåt.) Min tanke är att iallafall gå klart kursen jag går nu och sedan hoppa av för att underlätta med CSN.

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Daniela,
    det är mycket vanligt att man söker andra utbildningar när man går en utbildning. Du blir inte "spärrad" av antagning.se när du söker andra utbildningar. Du kan söka utbildningar i olika skolformer: både på högskola-universitet, inom yrkeshögskola, inom KKU, folkhögskolorna och privata utbildningar - alltså vilka utbildningar du vill. Om du vill bli antagen till en annan utbildning kan du då ta ställning till, välja, om du vill stanna på din nuvarande utbildning eller inte. Det även finns exempel när folk går 2 olika (t o m heltids-) högskoleutbildningar samtidigt - det är tufft och inte i första hand kan rekommenderas, men jag vill bara förklara att du inom ditt program har platsgaranti på kurser som ingår + du kan bli antagen till 45 hp nya kurser/program för nästa termin av Antagning.se som sköter antagning till svenska högskoleutbildningar. Och samtidigt kan du också bli antagen till flera olika yrkeshögskoleutbildningar också, t.ex.