Emma

    Hejsan! Jag går just nu ettan på gymnasiet men jag känner att det inte går längre. Jag har nämligen flyttat hemifrån enbart för att gå på den här skolan och det har varit väldigt jobbigt för mig. Jag har funderat på att hoppa av skolan nu då jag har mycket ångest och känner att skolmiljön enbart får mig att må dåligt och gör mig stressad. Det börja närma sig nationella prov och jag känner att jag inte kommer att klara av det för när jag är stressad får jag panikångest och kan inte göra proven för måste gå ut därifrån. Jag har egentligen väldigt lätt för mig i skolan men stressen har gjort att jag redan har behövt varit hemma ganska mycket för har inte klarat av att gå till skolan. Har i sådana fall tänkt att söka till ett distans gymnasium nästa år. Min fråga är då om man kan göra prövningar så att man kan få betyg i ettan även om man hoppar av nu för då skulle jag ju kunna börja i tvåan på distans nästa år eller måste jag börja i ettan om jag hoppar av nu? Har tänkt att praktisera eller något liknande fram till sommarlovet i sådana fall.

    2 Svar

    Daniel SYV

    Hej Emma,
    tråkigt att du känner dig så stressad och inte orkar studera; i alla fall inte på det sättet som det var tänkt från början.
    Har du pratat med kurator och/eller med skolsköterskan?
    Känner dina föräldrar/vårdnadshavare hur din nuvarande situation ser ut?
    Din fråga innehåller några olika "underfrågor", känner jag. Och alla de är viktiga frågor men som också är svåra att ge klara svar på, för att situationen som du beskriver är ett undantag; det är ju inte tänkt att det ska vara så och det finns inte några regler skrivna, som är anpassade till just den situationen.

    Om att få betyg innan kurser är slut
    Det är upp till lärare att svara på. Om läraren har underlag för att sätta betyg, kan läraren sätta betyg. Men, ärligt talat, så tror jag inte att lärare kommer att sätta betyg i mitten på april, när kurser slutar först 6-7 veckor senare. Om hela klassen ska skriva nationella prov och du ska inte göra det...? Visserligen kan man vara frånvarande pga sjukdom... Om du blir nu sjukskriven på heltid fram till slutet av läsåret - det är läkare eller psykolog som kan sjukskiva dig, då får du ej ogiltig frånvaro, men jag är osäker kring betygssättningen... eller rättare sagt, är det inte upp till en SYV att svara på om betyg kan sättas eller inte, utan det de undervisande lärare som måste ta ställning till - om de har underlag för att sätta betyg eller inte; betygen kan också bli F (F är också ett betyg).

    Om att söka till gymnasiet till nästa år
    Du skriver om att söka studier på distans och vill fortsätta till år 2. Distansstudier på Korr finns ej inom alla program; om du nu går på ett program som ej finns på Korr, kan du inte fortsätta till år 2 - även om du får alla godkända betyg från år1.
    Sedan är det inte säkert du kommer in på Korr>>; det är konkurrens om platserna, tyvärr.
    Mitt råd är att du söker även till åk1 - till nästa år och då till Korr i första hand, men även några andra utbildningar - i andra, tredje osv hand.

    Vad ska du göra fram till sommarlovet om du inte ska gå i skola?
    Min första tanke är att undersöka om du kanske behöver vara sjukskriven; det är läkare eller psykolog som kan svara på den frågan.
    Du föreslår att du ska gå på praktik. Vem ska hitta praktikplats åt dig och ordna allt det praktiska kring praktiken? det är tyvärr inte så enkelt att bara "gå på praktik". Även du själv hittar en arbetsplats som kan tänka ta in dig som praktikant - behöver frågan om försäkring lösas /så att du är försäkrad när du är på praktiken/ och om du vill fortsätta ha studiebidraget från CSN när du går på praktik, måste du vara inskriven på en skola. Hoppar du av skolan, förlorar du studiebidraget från CSN. Om du går på praktik när du inte är inskriven på en skola, kommer ej CSN betala ut studiebidrag för dig. I alla fall så ser reglerna ut. Om ngt. undantag kan göras, måste undersökas och beslutas om. Svar kan bli Nej, undantag kan inte göras. Skulle det vara OK om du inte fick studiebidrag när du går på praktik?
    Mitt förslag här är att i stället för att hoppa av skolan, be att bli inskriven på IM, Individuellt alternativ >> - där man kan gå på praktik /i kombination med vissa studier eller utan några studier, "helpraktik"/.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    D:

    • : Jag har pratat med kurator, rektor och mina föräldrar. Det här är något jag har funderat på under flera månaders tid. Jag har väntat och hoppats på att det ska bli bättre men det blir inte det. Jag har ganska höga merit poäng från grundskolan så det borde inte vara några problem att komma in på Korr. Finns det ingen chans att man kan hoppa av nu och sedan göra prövningar i kurserna för att se om man eventuellt kan få godkänt?
    • Anna : Vi avråder från att "hoppa av " gymnasiet - utan vi råder att i stället försöka Byta - t.ex till Individuellt alternativ eller byta till "sjukskrivning", om det går. Som sjukskriven behåller du rätt till studiehjälp från CSN och du är inte skyldig göra någon annan "aktivitet" utan får ta hand om din hälsa under din sjukskrivning. Angående prövningar: om du hoppar av gymnasiet, måste du skaffa sig kunskaper på egen hand - för att kunna klara prövningar; varje prövningsförsök kostar 500 kr. Om du ex. behöver pröva i 8 kurser, kostar det 4.000 kr + att du ej får studiebidrag från CSN under tiden du förbereder dig till prövningar. det är inte någon rättighet att i den situationen du beskriver att göra prövningar, utan du måste själv hitta var du kan anmäla dig till prövning; med stor sannolikhet är alla vårens tillfällen inbokade redan och nu ska du kunna skriva in dig på prövningar som äger rum i september och senare. Jag råder dig söka till åk1 på Korr. Om du sedan visar upp godkända betyg från åk1 - kan du på Korr bli "framflyttad" och ska kunna bli klar med gymnasiet snabbare än på 3 år.
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emma, jag förstår att det känns jobbigt för dig. Det känns kanske också orättvist att du, som mår dåligt, måste klara av samma saker som de andra, som mår OK.
    Saken med Betyg är dock den att betyg ska avspegla KUNSKAPER och hur man skaffade sig de kunskaperna - om det var lätt eller svårt; om man fick hjälp av lärare eller gjorde det på egen hand - syns inte i betygen. Ofta är det lättare att skaffa sig kunskaper med lärarhjälp. Men det finns elever som lär sig mycket bra på egen hand, men även de behöver få handledning i Vad de ska lära sig och sedan behöver de bli bedömda och betyg behöver sättas.
    Prövningar är en "komplicerad historia", kan man säga. Rätt till prövning under gymnasietiden har elever i 2 fall: om eleven fick F betyg i kursen eller om kursen är obligatorisk men eleven ej fick möjlighet att läsa kursen, ex. lärare saknades (det är ju också Lärarbrist).
    Hoppar du av gymnasiet, kan du försöka hitta var du kan göra prövningar - i hela Sverige, helt oberoende av var du bor eller är folkbokförd, men det är svårt att hitta var prövningstillfällena finns som ännu inte är uppbokade + det är dyrt. Självaste prövning (ett försök) kostar 500 kr men om du behöver göra flera st. + du behöver åka till och från prövningsställena (minst 2 ggr för varje prövning) + du under tiden inte har någon som helst inkomst... sammanlagt blir det dyrt och vem ska betala? Sedan finns det också risk att du får F betyg på prövningar. Pengarna får man inte tillbaka. Och vad ska man med F betyg att göra sen?
    Jag kan inte säga "Bit ihop och gå i skola!" - för att jag förstår att du mår dåligt. Men tyvärr kan det många ggr vara svårt att i tid hitta bra /fungerande/ alternativ i sådana situationer som du beskriver nu.

    Mitt förslag är att du söker upp läkare och/eller en psykolog och berättar hur du mår. Förutom sjukskrivning kanske är det ännu viktigare att du får Hjälp/behandling (medicinering och/eller samtalsterapi). Sjukskrivning finns på hel- eller på deltid. Även elever sjukskrivna på heltid, får, om de känner att de orkar - gå i skola (i alla fall på vissa lektioner eller vissa dagar). Kanske det faktum att du får missa lektioner (om du i grunden har en sjukskrivning) kan göra det lättare att närvara på lektionerna?

    • : Min kurator har sagt tidigare att hon rekommenderar sjukskrivning men det är inget som jag har velat då. När jag går i skolan bor jag hos min syster men mitt ”hem” ligger 25 mil bort så i sådana fall skulle jag ju vara där under min sjukskrivning vilket gör det väldigt svårt att åka till skolan när jag känner att jag mår bra eller om jag skulle vara sjukskriven på deltid så skulle det blir mycket åkande fram och tillbaks. Jag har inget problem med att närvara på lektionerna, det är endast vid provtillfällen det blir jobbigt.
    • Anna : Kurator kan inte sjukskriva dig. Kurator kan förmedla kontakt till läkare eller psykolog. Det finns inga lagar som säger att man under sin sjukskrivning måste bo på en viss adress. Att du träffar läkare eller psykolog betyder inte att du blir sjukskriven; en expert kan komma fram att du inte uppfyller kriterier för att bli sjukskriven. Om du känner att du inte klarar av att genomföra prov, hur ska du då klara prövningar, som är mycket tuffare än vanliga prov? Hur ska du fortsätta studera i så fall, då det ingår prov och tester i alla utbildningar? Vad är ditt förslag? Tror du att du kan få jobb nu, på de meriter du har idag? ett annat alternativ är att du försöker på ngt. sätt överkomma dina svårigheter; du kanske behöver hjälp med medicinering eller samtalsterapi; de frågor måste experter svara på. Mitt förslag är att du snarast träffar läkare och/eller psykolog.
    • : Alltså jag kan klara av prov men inte för tillfället för jag är alldeles för stressad angående min situation och för att det har varit ett stressigt och jobbigt år. Jag tror jag behöver vila och fundera på hur jag vill göra för att sedan inte känna mig stressad över skolarbetet och då kommer jag även kunna prestera på min nivå och då kommer jag nog även må bättre.
    • Anna : Vad för sort hjälp kan vi på Fråga SYV ge dig? Du får gärna komma med önskemål. Dock tänk på att det är ett öppet forum där studievägledare svarar på frågor som SYV kan svara på; vi är inte läkare eller psykologer, och inte kuratorer heller. Vi kan ge råd på vad vi tycker du kan göra. Sedan är det upp till dig att använda våra råd eller inte. Vi vill givetvis att det ska gå bra för dig, men vad tycker vi kan göra?
    • : Jag ville egentligen bara få svar på mina frågor och det har jag ju fått, så tack så mycket!
    • Anna : jättebra! vi på FRåga Syv är jätteglada om vi kan hjälpa till. Du fick svar på dina frågor och vi är glada för det! Du är alltid välkommen att ställa nya frågor. Du kan också gärna återkomma och berätta hur det går för dig! Lycka till!
    Läs alla kommentarer