Matilda
    Hej! Jag gör första året på gymnasiet och läser de samhällsvetenskapliga programmet. Jag läser tyska 1 som moderna språk men har haft väldigt svårt för det. Jag riskerar därför att inte nå kunskapskraven för E och vill då inte påbörja tyska 2 när jag knappt klarar tyska 1. Kan man på något sätt "slippa" moderna språk i 2an och komplettera upp med någon annan kurs eller vad ska jag göra?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Matilda!

    På SA, som du kan se i programplanen http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_SA.pdf är 200 poäng Moderna språk - obligatoriska.

    Däremot är det inte specifikt samma språk som man måste läsa båda kurserna i, dvs det är fullt möjligt att byta språk och läsa t.ex. 100 p. tyska och 100 p. - ett annat modernt språk, t.ex. franska eller italienska eller något annat språk som din skola kan erbjuda.

    Om du vill slippa läsa fler moderna språk, än den kursen som du läser nu - fundera på att byta program till t.ex. Ekonomi (inriktning juridik) - som är mest lik SA men där är enbart 100 p. Moderna språk obligatoriska, se på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_EK.pdf

    Jag kan inte komma på något annat förslag på lösning än programbyte i fall du helt vill "slippa" flera kurser i Moderna språk.

    Bästa hälsningar & stort lycka till!
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare