Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Elliot!
    Moderna språk är inte obligatoriskt att läsa på grundskolan. Dock kan du inte helt på egen hand bestämma att "hoppa av". Dina föräldrar (vårdnadshavare) måste ge sitt samtycke till alla viktiga beslut som gäller dig.
    Det är mycket bra att du vill satsa mer på matte. Känner du till en hemsida www.matteboken.se ? En bra sida, som vi rekommenderar att ta hjälp av.

    Fördelar med att läsa moderna språk på grundskolan är att
    - betyg i just Moderna språk räknas in som "17-de ämne" när man ska få ihop Mtv eller Jmf (summan av grundskolebetyg) och har man E i Moderna språk - för man 10 extrapoäng. Har man A, får man 20 extra poäng. F ger inga poäng, men har man läst Moderna språk (även om man har fått ett F), så har man lite kunskaper i alla fall, som man senare kan bygga på, vid behov.
    - om man började med Moderna språk redan på grundskolan, kan man fortsätta med samma språk in på gymnasiet och i steg 3 och 4 få Meritpoäng (som ger stora fördelar i konkurrensen om en högskoleplats).
    Jag undrar ang. vilket gymnasieprogram du kommer att söka till? På fyra av de högskoleförberedande program är Moderna språk obligatoriska.
    Formellt sett, behöver man inte läsa Moderna språk på grundskola för att kunna läsa det på gymnasiet. Man kan börja med Tyska 1 eller Franska 1 på gymnasiet. Nackdelen med att inte ha läst moderna språk på grundskolan är att man i så fall inte hinner komma upp till steg 3 och 4 och får med det inga meritpoäng i moderna språk. En annan nackdel är att det är lättare att lära sig ett språk när man är yngre. Med åren blir det allt svårare att lära sig saker och vad det gäller just SPRÅK blir det väldigt påtagligt. Just Språk lär man sig mycket lättare som ung.

    Skickar länkar med bra info: http://www.gymnasieguiden.se/informeras/behoerighet-att-soeka-till-gymnasiet-gymnasiebehoerighet
    http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser
    http://www.fragasyv.se/info/sprakkurser-moderna-sprak-modersmal-och-oevriga-sprak
    http://www.gymnasieguiden.se/informeras/tips-om-studieteknik

    Hälsningar
    Mikael SYV