mikael
    Hej! Jag började på gymnasiet för ungefär en månad sen och är redan extremt pluggless. Min dröm är att bli soldat i Försvarsmakten. Dom ända kraven är att ha godkänt betyg från kurserna Svenska 1, Matematik 1, Engelska 5. Så jag undrar om man kan hoppa av gymnasiet och enbart läsa dessa kurser?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Mikael!
    Tråkigt att du är "extremt pluggless"!
    Du är 16 år och kan inte fatta beslut om dina studier (att gå över till deltidsstudier i detta fallet) utan att dina vårdnadshavare godkänner det.

    Undrar om du vet att Studiehjälp från CSN kommer att betalas enbart om du läser på heltid, dvs du förlorar hela bidraget när du gör över till deltid.

    Ang. de krav som ställs på blivande soldater. Läs http://www.svd.se/grundskola-kan-racka-for-att-bli-militar - det finns planer på att ändra kraven igen, kraven kan ändras fram-tillbaka och det är inte alls säkert exakt vilka krav som Försvarsmaktens GMU (grundläggande militär utbildning) kommer att ställa när det blir dags för dig söka. Det är för det första.
    För det andra, så kan du också ändra dig framöver och vill utbilda dig till någonting helt annat.
    För det tredje, så kan det tyvärr komma andra hinder i vägen, som gör att du inte kan bli soldag (t.ex. något hälsokrav som du inte kan uppfylla).

    Gymnasieutbildning är en bra grund att stå på även om det kanske inte känns så idag. Du har väldigt många år att studera och jobba och att du kommer att fram till din pension (om ca 40 år) ha ett jobb som inte kräver fullständig gymnasial utbildning, är inte speciellt troligt. Du har väl inte tänkt dig bli soldat hela livet till du fyller 65 år?

    Jag tycker det är en mycket bra idé att försöka hänga med i skolan i alla kurser så gott det går, att försöka hitta motivation till att läsa på heltid. Att träna på fritiden, att äta rätt och sova tillräckligt mycket - kan hjälpa till att höja motivationen inför studier, säger många som har testat den ännu mer hälsosamma livsstilen.

    Fundera på det som jag skriver till dig nu och återkom.
    Jag håller tummarna för dig!
    ANNA